Dette er Sørenga-entreprisen, den antatt største av tre store entrepriser i tunnelprosjektet i Bjørvika.
Etter nyttår sendes også entreprisene på senketunnelen og tunnelarbeidene ved Havnelageret på internasjonalt anbud.
Regionsjef Sissel Sandlien uttaler at Vegvesenet ønsker oppstart til sommeren. Det forutsetter godkjennelse i Stortinget tidlig på våren.
Hun sier til TU at det er benyttet mye ekstern toppekspertise i forbindelse med anbudet. Hun håper på stor interesse og antyder at det muligens kan bli samarbeid mellom norske og utenlandske entreprenører.
Det ligger flere store utfordringer i Sørenga-entreprisen. En betongtunnel på 150 meter skal forbinde Ekebergtunnelen med den kommende senketunnelen.
På østsiden av Bispevika blir det ramper for avkjøring og nye kryss. I tillegg kommer det av- og påkjøringsramper under bakken samt utvidelse av eksisterende ramper i Ekebergtunnelen.
Det må bygges midlertidig havnevei og omkjøring på Mosseveien.
Samtidig skal det bygges bru og betongtunnel for fremtidig av- og påkjøring til Mosseveien. Østfoldbanen må dessuten legges om i en lengde på 600 meter.