Arbeidere hos det tyske firmaet Leonhard Weiss fikk langt under minstelønn for å utføre vedlikehold på Dovrebanen i fjor. (Illustrasjonsfoto) (Bilde: Scanpix)

– Utenlandsk selskap brøt arbeidsmiljøloven på Dovrebanen

Arbeiderne jobbet for det tyske firmaet Leonhard Weiss, som var hyret inn til vedlikehold av Dovrebanen i fjor høst.

En intern rapport fra Jernbaneverket som Aftenposten har fått tilgang til, omfatter blant annet påstander om brudd på arbeidsmiljøloven og reglene om at norsk tariff skal følges under arbeid for det offentlige.

– Dette er ille. Slik som dette fremstår, er det et klart brudd på arbeidsmiljøloven. Når folk har en timelønn på under 100 kroner, må det kalles grov sosial dumping, sier leder Kjell Atle Brunborg i arbeidstakerorganisasjonen Jernbaneforbundet.

Fire av fem under minstelønn

I rapporten viser gjennomgang av timelister at en rekke av arbeiderne har jobbet mer enn den tillatte grensen på sju dager uten fri – en av dem 43 dager i strekk.

Fire av fem ansatte hadde en timelønn under minstekravet. Ni rumenske arbeidere har eksempelvis hatt en timelønn på 87,76 kroner.

– Vi tar saken alvorlig, men synes likevel det er vanskelig å kalle dette sosial dumping. Ut fra denne saken har vi ikke grunnlag for å si opp kontrakten, sier assisterende jernbanedirektør Stein O. Nes til Aftenposten.

Har ryddet opp

Selskapet selv mener rapporten bygger på misforståelser og at listene viser hvor lenge arbeiderne har vært i Norge, ikke hvor lenge de har jobbet i strekk.

Lederen for avdelingen i Norge, Terje Kristiansen, sier at selskapet har ryddet opp i dokumentasjonsrutinene i etterkant, men mener rumenerne inkludert utenlandstillegg har hatt 123 kroner i timelønn.

Nye rutiner

Dette er allikevel mindre enn tariffen på 139 kroner. Jernbaneforbundet mener dessuten at utenlandstillegg ikke kan regnes inn for å pynte på timelønna.

– Timelønn er timelønn. Vi kan jo ikke plusse på alle mulige ulempetillegg inn i den lønnen, sier Brunborg.

Jernbaneverket har godtatt deler av firmaets forklaringer, men har sagt ifra om at de vil avbryte kontrakten eller holde tilbake penger hvis ikke forholdene rettes opp.

Stein O. Nes beskriver det som utfordrende og tidkrevende å få tilstrekkelig dokumentasjon fra Leonhard Weiss.

Rapporten har medført nye rutiner for å unngå sosial dumping fra Jernbaneverkets eksterne leverandører.