Denne brua er en del av E 6 i dag! Den er overmoden for avløsning. Et tysk/østerriksk arbeidsfellesskap ligger godt an til å få kontrakten på bygging av den nye brua. (Bilde: Bjørn Tore Ness, Namdalsavisa)

Utenlandsk dominans i Grong

Bak arbeidsfellesskapet står det østerrikske selskapet Alpine Bau som bygger Kåfjordbrua i Finnmark, og det tyske selskapet Brückenbau.

Det sveitsiske selskapet Implenia, som nylig kjøpte Betonmast Anlegg, er nr. to med 64,276 mill. På tredjeplass ligger Mesta med 67,981 mill. Deretter følger NCC (70,640 mil.) og Kruse Smith (70,934 mill.).

Nr. fem er det tyske firmaet Bilfinger Berger, som vil ha 73,805 mill. for jobben. Det høyeste anbudet er gitt av et arbeidsfellesskap mellom det tyske firmaet Schachtbau og Anton Letnes Maskinentreprenør fra Inderøy. Det er på 77,981 mill.

Byggeleder Dagfinn Wie fra Statens vegvesen er fornøyd med prisene og enda mer fornøyd med deltagelsen.

- Dette er omtrent dobbelt så stor deltagelse som vi har hatt på lignende oppdrag i det siste. Det er spennende med de utenlandske entreprenørene, sier han.

Brua som skal bygges er en 220 meter lang stålkassebru med et 84 meter langt midtspenn mellom to 68 meter lange sidespenn. Den inngår i en to kilometer lang strekning på E 6 nord for Harran i Grong kommune.

Høsten 2013 skal den nye vegen erstatte en strekning med svært lav standard. Brua som får avløsning er så smal at to biler ikke kan passere hverandre.