Uten oljedamp

  • energi

Kravene som ble stilt til utviklingsarbeidet, var 100 prosent gjenvinning av gassutslippene ved frakt. Teknologien skal være bedrifts- og samfunnsøkonomisk lønnsom og kunne bygges inn i eksisterende systemer på dagens skip. I tillegg skal produktet imøtekomme krav og behov til den internasjonale flåten.

– De årlige utslippene av mellom 0,5 og 3 millioner tonn flyktige gasser under lasting, lossing og frakt av råolje, består av de mest verdifulle komponentene, sier direktør Jørn Heimstad i Venturie AS.

Disse årlige fordampingsgassene tilsvarer råoljemengden fra to til tolv supertankere. Nå har disse to selskapene bygget opp en av verdens største databaser over disse gassutslippene basert på 70 tankskip i internasjonal frakt.

Avdampingsgassene – VOC – er dessuten drivhusgasser som Klimakonvensjonen av 1992 i Rio forsøker å redusere utslippene av. Også Göteborgprotokollen av 1999 har som mål å redusere blant annet utslipp av VOC.

Denne nye løsningen er patentsøkt. Det er i prinsippet en forstøvingsprosess der gassen siden absorberes i oljen. På sikt vil dette systemet kunne tilpasses tanker på land, også bensinstasjoner. For rederiene blir det et konkurransefortrinn å kunne vise til at deres tankskip losser like mye som det ble lastet inn. Også sikkerheten ombord øker med dette trykkreduserende systemet. Frontline tester nå systemet i fullskala på Front Granite, opplyser direktør Oscar Spieler.