Utdanning ut i cyberspace

Full jobb, dels student

I USA er utdanningssektoren den nest største økonomiske sektoren, og e-læring kommer til å få øke eksplosivt i årene framover.

– Den typiske amerikanske studenten er snart en fulltidsarbeidende, deltidsstuderende kvinne eller mann over 25 år. Denne studentgruppen har desidert sterkest vekst, sier Wullum Hun kan selv stå som et eksempel, nå som hun er i ferd med å ta en mastergrad innenfor e-læring ved California State University i Hayward. Samtidig jobber hun for Pensare, en av verdens største leverandører til e-læring, og den norske leverandøren Involve Learning.

– Dermed øker behovet for rimelige og fleksible studieopplegg. De fleste bedriftene har oppdaget at nettbaserte studier er langt rimeligere enn tradisjonelle opplegg med klasseromsundervisning. Nærmere to tredeler av de direkte utgiftene for å sende en medarbeider på kurs, går til å dekke reise, opphold og diett.

Årlig dobling

Wullum har tall som viser at e-læring i bedrifter nesten kommer til å fordobles hvert år de neste to–tre årene.

– I dag foregår tre firedeler av bedriftsopplæringen med læreren fysisk til stede. Den siste firedelen foregår ved hjelp av elektroniske medier, som Internett, intranett, CD-ROM, kringkasting, audio{video eller ren tekst. Om bare tre år vil elektronisk opplæring erstatte ytterligere 25 prosent av klasseromsopplæringen i bedrifter, tror Wullum.

CD-ROM og video kommer til å tape terreng for Internett. I dag har CD-ROM den største andelen av teknologidrevet opplæring, fulgt av sanntidsopplæring via bedriftenes interne datanettverk. Wullum spår imidlertid at Internett-basert opplæring øker årlig med 83 prosent, og vil det være det mest brukte verktøyet allerede neste år.

Færre og større

Det finnes over 5000 leverandører innen elektronisk baserte opplæringssystemer i verden. Ingen av leverandørene har mer enn fem prosent av markedet. Konkurransen er lav så lenge etterspørselen er så stor. Wullum tror dette vil endre seg rakst.

– Kundene spør etter nøkkelferdige løsninger fra leverandører som kan dokumentere kvalitet for både innholdet og opplæringssystemet. Leverandørene må spille på tre fronter; innhold, teknologi og tjenesteytelser, for å tilby komplette integrerte e-læringsløsninger.

På det amerikanske markedet er Pensare den ledende systemleverandøren, sammen med Unext og Quisic (tidligere University Access). Wullum tror at disse vil ta ytterligere markedsandeler og bli dominerende på det internasjonale markedet i nær framtid.

– Vi ser at solide systemleverandører allierer seg med like solide utdanningsinstitusjoner, og leverandørene inngår strategiske allianser på tvers av landegrensene. Merkevarebygging blir svært viktig. De som er raskest ute, vil stå igjen som vinnerne når kundene går over fra å være usikre til å bli kunnskapsbevisste på sikre valg og god kvalitet.

Fjerne hindre

Wullum framhever også at enkelte hindre må reduseres eller fjernes for at fjernundervisning skal få opp farten.

– Den teknologiske infrastrukturen, særlig båndbredden, varierer sterkt blant bedriftene i USA. Jeg regner med at dette også er situasjonen i Norge og Europa for øvrig. Leverandørene har et ansvar for å utvikle tekniske standarder som gjør det enkelt å bruke forskjellige læringsteknikker og maskinplattformer. Innhold og kursprogramvare må være gjenbrukbart, lett å flytte fra ett system til et annet og lett å administrere på de ulike opplæringsnivåene.

– Industrien må gjøre leksa og lage tilstrekkelige fleksible, tilpassingsdyktige og integrerte læringssystemer, slik at de kan bidra til å dytte e-læringen inn på allfarvei, understreker Wullum.