Utadvendte konsulenter

kd@tekblad.no

Oppdragsmengden er for tiden god for norske skipskonsulenter, opplyser Sigmund Sørensen, formann i Norske Maritime Konsulenter (NMK) og leder i PolarKonsult AS. Bransjen er involvert i hele 90 prosent av all skipsbygging her i landet. I tillegg har norske skipskonsulenter omtrent like stor aktivitet mot utenlandske rederi og verft. Norske maritime konsulenter representerer en betydelig kompetanse innen skipsdesign og internasjonal markedskontakt.

NMK ble etablert for om lag fire år siden som samlende organisasjon for skipskonsulentbransjen i Norge. Organisasjonen er tilknyttet TBL med sekretariat der. – Det var viktig at maritime konsulenter samlet seg i en organisasjon da det var oppstått en viss spenning mellom verft, konsulenter og utstyrsleverandørene, sier Sørensen.

God dialog

I dag karakteriserer han dialogen som god. – Gruppenes forskjellige bakgrunn og roller medfører at det naturlig vil være forskjellige virkeligsbeskrivelser og derfor ulike løsninger på viktige spørsmål. Dette er ikke noe negativt så lenge vi har felles mål om å styrke den maritime industrien i Norge, sier Sørensen.

Foreningen har knapt 20 medlemsbedrifter av en samlet maritim konsulentbransje på ca. 75 bedrifter med 1200 ansatte. De fleste av de store i bransjen er med i NMK.

Utfordringer

Formannen tror ikke avviklingen av verftsstøtten betyr mye for medlemmene på kort sikt, men omleggingen skaper nye utfordringer og muligheter for bransjen. – På lang sikt er det viktig for verft, skipsutstyrleverandører og konsulenter å utforme og satse på de riktige FoU-prosjektene som gir en god fremtidig avkastning. Her vil skipskonsulentbransjen kunne bidra med sin kompetanse. Det er viktig at myndighetene opprettholder et nivå på den maritime FoU støtte, som er på høyde med det konkurrentene i EU har, sier han.

NMK samarbeider med verftene blant annet om å utforme en standardkontrakt mellom verft og konsulenter for design og konstruksjonsarbeid. – Vi er naturlig opptatt av bransjens fremtidige utvikling, FoU og faglig oppdatering og utvikling av våre medarbeidere. Etiske forhold i bransjen er også et viktig diskusjonstema hos oss, sier Sigmund Sørensen.