EFFEKTIVT. Forretningsmann Cato Sveen må medgi overfor konduktør Ulf Lier at bredbånd på toget gjør turen til Oslo mer effektiv. (Bilde: Espen Zachariassen)
Det var mulig å se frokost-tv på internett med NSBs wlan på Gjøvikbanen, men kun i korte perioder av gangen. (Bilde: Espen Zachariassen)
Et rutermodem fra ICE gir trådløs internett i komfortavdelingen - når det er dekning. (Bilde: Espen Zachariassen)

Ustabilt bredbånd på toget

  • IT

- Vi er jo blitt avhengige av pc-en og nettet, så det er ingen tvil om at bredbånd om bord er et bra tilbud. Bare det ikke er for mange sorte hull, sier Cato Sveen.

Han leder venture-selskapet Yello Group, må ofte til Oslo og tar en økt med e-post og nettaviser i kontorvogna på vei fra Gjøvik.

Trådløst

Dette halvåret kjører NSB Gjøvikbanen et pilotprosjekt med bredbånd på toget. ICE er leverandør med sine 3G-signaler i det tidligere NMT-mobilnettet. Målet er sammenhengende internettdekning på de 120 kilometerne mellom Gjøvik og hovedstaden. Signalene formidles over trådløst nettverk, Wlan, med et rutermodem i hvert togsett.

Potensial

Teknisk Ukeblad har testet forbindelsen, og konklusjonen må bli følgende:

Veldig mange utfall og store variasjoner i hastigheten, men med et potensial til å bli noe bra.

Vi valgte avgangen 07.07 fra Oslo S torsdag morgen sist uke. Etter et kvarter passeres Kjelsås, der kapasiteten måles til 512 kbit/s på nedlasting og fattige 73 kbit/s den andre veien.

Borte

Tre minutter etter faller nettet ut. Etter 45 minutter gjør konduktøren en omstart av rutermodemet – og da blir det straks mer fart i sakene. Mellom Lunner og Gran måler vi nesten 1,3 Mbit/s nedlasting og snaut 460 kbit/s opp. Langt fra den teoretiske topphastigheten, men nesten på høyde med de veikeste Adsl-tilbudene.

TV

Kan det gå? Må prøve. Joda, frokost-tv fra NRK streames greit ned på pc-en. Bare å lene seg tilbake med fersk kaffe og late som om det er en morgenstund uten hast. I et drøyt minutt. Da blir det dårligere dekning, igjen, og tv-bildet hakker og stopper. Men lyden er jevn og god.

Nå er vel bredbånd på toget i første rekk ment for arbeidsøkter, men det er ikke noe i veien for å holde videokonferanse underveis til et annet møte? Det forutsetter at ICE får et nett som er stabilt nok.

- Meld fra

- Jo, vi skal bedre dekningen på strekningen. ICE tester hele tiden. I tillegg er det verdifullt med tilbakemeldinger fra de reisende, sier direktør Margareth Nordby-Kringli ved NSB Gjøvikbanen.

Fra Teknisk Ukeblad vil en slik respons være: Sjekk stabiliteten på utstyret i togene, også. På vei nordover var dekningen mest upålitelig på første halvdelen av reisen. Sørover med første ettermiddagstog denne torsdagen var samme strekning omtrent uten avbrudd.

Vanlig mobil

Vi tok en mer uformell sjekk av mobildekningen til Telenor underveis, etter som det er en vel så utbredt mobil nettforbindelse og et konkurrerende alternativ til NSBs eget nett om bord. Heller ikke dette nettet var imponerende stabilt på strekningen.