IKT

Uskadd etter stormen

Adm.dir Kjell Rusti, Steria. Foto: Odd R. Valmot
Adm.dir Kjell Rusti, Steria. Foto: Odd R. Valmot Bilde: Arkivfoto
Odd R. Valmot
5. des. 2003 - 09:15

Under den langvarige stormen i det opprørte IT-havet har Kjell Rusti, adm. direktør i Steria, holdt et fast grep om rorpinnen.

Hele tiden med blikket festet mot fyrtårnet, selv om tunge tåkeskyer har hindret sikten.

Resultatet er en kjernesunn bedrift som har tjent penger, mens konkurrentene sliter i motsjø.

Menneskeorientering er Rustis ledestjerne. Medarbeiderne skal trives, ha det gøy og utvikle seg. Hele ti prosent av omsetningen pløyes tilbake til utvikling og opplæring av folk.

- Det er ikke datamaskiner som er vår viktigste ressurs, det er menneskene og det de har i hodet, sier Rusti.

Nå er hans innsats også kronet med Rosingprisen 2003 for Årets IT-person. Avgjørelsen var populær under Rosing-konferansen. Det ble brakende applaus fra salen.

Fornyelse

Steria har vært gjennom en forvandling som er en sommerfugl verdig. Fra tradisjonsrike Bull, der alle øynene var festet på maskinvaren, via en kort navneendring til Integris, fremstår Steria nå som et pragmatisk selskap med dyktige IT-konsulenter.

Kundeverdi er stikkordet. Det betyr ikke at maskinene er borte, men de er degradert til verktøy som er nødvendige for å få jobben gjort.

- De som tror de kan tjene penger på å pushe bokser, har feil strategi. Det toget gikk i 1999 da alle skulle fornye maskinparken på grunn av år 2000-problemet, med dot-com-bølgen på toppen av det hele. Maskinvare i seg selv gjør ikke kundene lykkelige. Det er måten vi klarer å benytte den på i større prosjekter som integrasjon og outsourcing som skaper verdi for kundene, sier Rusti.

Alle mann i arbeid

Mens personalreduksjoner har vært normen i IT-bransjen de siste årene, har Steria vokst. I 1998 hadde selskapet 170 ansatte. I dag har de 250 og et overskudd som de fleste konkurrentene misunner dem.

Det betyr ikke at Steria har seilt uberørt av turbulensen i markedet. Fra 2001, da nedturen tok til for alvor, har selskapet gjennomgått en kraftig fornyelseskur. Mange har sluttet, men enda flere er blitt ansatt.

Gjennom knallhard prioritering og omstrukturering har Rusti gått en tøff balansegang der nyrekruttering og personalreduksjoner har skjedd samtidig. Av de menneskene som har sluttet de to siste årene, kommer de fleste fra administrasjon og støttefunksjoner

- Vi har heldigvis sluppet unna dramatiske oppsigelser, sier Rusti. - I stedet har vi hatt en tett dialog med den enkelte kombinert med gode sluttbetingelser. Hele tiden har vi jobbet nært sammen med fagforeningene.

Full service

"Plan, build, run". Det høres enkelt ut, men Rusti forlanger det av sine fotsoldater. De skal være kundenes perfekte medspillere og ta på seg prosjekter fra A til Å. Steria har lang tradisjon fra Bull-tiden med å jobbe i store offentlige prosjekter, og det har hjulpet godt i de magre årene. Ifølge Rusti står det offentlige nå for 55 til 60 prosent av etterspørselen i dette markedet.

- Det fine med offentlige IT-prosjekter er at de er avanserte og gir oss spisskompetanse. I tillegg får du ikke noe gratis gjennom å bygge lojalitetsbånd. Her settes oppdragene ut på anbud slik at alle kan konkurrere på like vilkår. Det holder oss på tå hev.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Schneider Electric
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre

Bunnen er passert

Rusti ser lyst på fremtiden. Steria-skuta har kommet nyoverhalt ut av stormen og har god vind i seilene. Han er overbevist om at bunnen i markedet er passert, men tror ikke på en ny voldsom vekstperiode.

- Jeg ser at bedriftene har begynt å rekruttere igjen, og det er et godt tegn, sier han. - De fleste ser ut til å tro på fem prosent vekst neste år, stigende til ti prosent i 2006. Jeg tror på høyere vekst enn de fleste. Kanskje vi vil se 15-tallet om noen år. Selv skal vi vokse halvannen ganger raskere enn markedet, fastslår han.

Det er liten grunn til å tvile på at Rusti klarer å nå sine vekstmål. Utviklingen siden han tok over, borger for det. Nå vil han spisse Sterias tjenestetilbud ytterligere og legge til tjenesteområder som helse og transport. De siste to årene har Steria vært den største avtakeren av nye sivilingeniører fra Institutt for Informatikk på NTNU, og det vil nok fortsette.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.