Usikker T-bane

  • arkivnyheter

17 branntilløp i Oslo Sporveier frem til uke 20 i år er statistikkens tørre tall som neppe bygger opp under visjonene.

Selv brigadesjefen i Oslo Brannvesen vil ikke ta T-banen.

I Sverige legges det vekt på rask og korrekt informasjon til T-banepassasjerene for å lede passasjerne sikrest mulig ut av tunnelen dersom uhellet er ute.

Haukur Ingason i Statens provningsanstalt i Sverige har i mange år arbeidet med sikkerhet i tunneler. Ingason sier til,TU at det kreves dyktige konsulenter i utgangspunktet for å vurdere sikkerheten.

- Det starter med å velge branntrygt materiale i vognene, og kablene må avgi minst mulig giftig røyk. Kablene må også brannbeskyttes, sier han til TU.

Ingasonopplyser at de i Sverige til og med vurderte sprinkling av vognene. Han påpeker at brannventilasjonen selvsagt må være tilstrekkelig til å kunne fjerne røyken.

Etter hardt påtrykk har Oslo Sporveier gått med på å sikre tunnelen i den nye T-baneringen bedre.

Direktør Erik Ø. Johnsen i Jernbanetilsynet sier til mediene at klarer ikke Sporveiene å kjøre sikkert, må de bare slutte å kjøre banen.

Brannsjef Jon Myroldhaug i Oslo Brannvesen sier til Teknisk Ukeblad at han vil vurdere dagens rutiner, avholdte øvelser og hva som konkret skjedde under det siste branntilløpet i tunnelen mellom Tøyen og Stortinget.

Fire tog var involvert denne gangen. Alle stoppet mellom stasjonene, noe som i utgangspunktet ikke bør skje. Oslo Brannvesen har tilsynet med sikkerheten på Sporveiene sammen med Jernbanetilsynet. Nå vil de ha klarhet i hvordan brannen ble varslet til togsentralen og til brannvesenet og om togførerrutinene og rutinene på sentralen er gode nok.

Brannsjefen sier de selv kan måle om strømmen er av eller ikke. Men det er viktig med sikre rutiner slik at passasjerer ikke går ut og krysser skinnegangen mens strømmen er på.

I april ble Sporveiene pålagt å bytte ut 1,5 kilometer brannfarlige, PVC-isolerte kabler i tunnelene. Vognene er lite brannfarlige, men isolasjonen i vognene er det.

Sporveiene fikk på mandag en uke på seg til å svare overfor tilsynet på en rekke tiltak. Blant annet tydelige rutiner, større avstand mellom tog i tunneler, strengere regler for hvilke tekniske feil tog kan kjøre med, bedre samarbeid med nødetatene, bedre informasjon til passasjerer som berøres av driftsstans og vurdering av ytterligere signalanlegg ved utkjøring fra enkelte stasjoner.