Direktør for oljemarkedsdivisjonen i IEA, David Fyfe, påpeker at fallende produksjon fra eksisterende felt som Gullfaks, ikke kompenseres fort nok til å opprettholde verdens samlede produksjonsnivå. (Bilde: Øivind Hagen/Statoil)
STRAMT: Oljemarkedet kommer til å være stramt hvor reservekapasiteten er svært begrenset, tror David Fyfe i IEA. (Bilde: Anders j: Steensen)

Usikker på kapasiteten i oljeindustrien

  • Olje og gass

– OPEC-landene med unntak av Saudi-Arabia, investerer ikke i økt produksjonskapasitet. Heller ikke i andre produsentland investeres det i økt produksjonskapasitet, sier David Fyfe. Han er direktør for oljemarkedsdivisjonen i IEA.





Krysses om fem år

Tallenes tale er klar. Per i dag ligger verdens produksjonskapasitet på ca. 2 millioner fat olje mer per dag enn det som er forbruket. Økte investeringer i Saudi-Arabia vil medføre produksjonskapasiteten i 2011 vil komme opp i nær 4 millioner fat per dag mer enn forbruket.

– Men ulempen er at økningen i forbruket stiger med 1,5 millioner fat per dag, slik at i 2012 -2014, da vil produksjonskapasiteten og forbruket være likeverdig, sier Fyfe.

Han legger til at det er stor usikkerhet knyttet til disse tallene, da Saudi Arabia holder kortene tett til brystet.





Vil ta tid

Dagens forbruk av olje på 88 millioner fat olje. Selv om det bygges ut nye felt, så øker produksjon bare marginalt.

Årsaken er synkende produksjon fra en rekke eksisterende felt. Funnene av nye ressurser, nye tilsier at det vil ta lang tid å bygge ut disse.

– Jeg tror ikke at felt i Mexicogolfen og strukturene som ligger under saltlagene utenfor Brasil vil bli bygget ut før i slutten av neste tiår. Det finnes ikke teknologi nå for å kunne bygge ut disse på en sikker måte, sier IEA-direktøren.





Krever mer olje

En annen utfordring som bekymret Fyfe var underinvesteringene i raffinerikapasitet. Særlig den økte bruken av tungolje er krevende. Det kan kreve dobbelt så mange fat av råolje for å produsere samme mengde raffinerte produkter som fra lettere oljer.

– Det tar dessuten tid å få bygget ut ekstra raffineringskapasitet. Det er mangel på materialer, ingeniørressurser, utstyrsprodusentene strever med leveringstidene og det blir generelt store forminskelser og kostnadsoverskridelser. Dette skyldes at det over lengre tid ble underinvestert. Dermed er en del av ressursgrunnlaget borte, mener Fyfe.





Bilistene vil avgjøre

Tor Kartevold, senior analytiker i StatoilHydro, mener at det er vanskelig å finne korrekte prognoser.

– Oljeprisen har etablert på et nytt nivå, rundt 100 dollar fatet. Hva det vi si for etterspørselen på sikt vil avgjøre hvilken produksjonskapasitet oljeindustrien har behov for. Vil amerikanske bilkjøpere rype til korset og kjøpe mindre personbiler som krever mindre drivstoff. Vil de redusere kjørte distanser, hvordan vil det gå i Europa. Hvilke trender vil bilmarkedet ta med hybridbiler etc., det vil være med på å bestemmer for investeringene, sier han.





OECD-landene stopper opp

IEAS prognoser viser en fortsatt sterk vekst i Asia, Midtøsten, Afrika, og Latin-Amerika.

– Vi ser allerede nå at etterspørselen etter olje i OECD-landene reduseres, sier Fyfe. Det skyldes innføring i ny teknologi, bedre og mer energieffektive motorer samt overgang til andre energiformer som naturgass.





Driftsstans kan skape kaos

Fyfe hadde også en siste bekymring – den tekniske tilstanden på mange av de eksisterende produksjonsanleggene verden rundt.

– Mange av anleggene er gamle og slitne. Det oppstår ofte driftsstans og problemer. Dette medfører bortfall av produksjonskapasitet og kan skape ubalanse i markedet, sier han.