GAMMELDAGS: Sikkerhetskontroll med metalldetektorer egner seg dårlig for å oppdage både sprengstoff og farlige gjenstander i andre materialer enn metall.
NY TEKNOLOGI: Nuctechs THSCAN LS8016 kan detektere og identifisere brennbare og etsende væsker. Den er ennå ikke introdusert i Europa, men Avinor har fått en tyvtitt. I Asia er systemet bestilt til 20 flyplasser. (Bilde: Nuctech)
AVKLEDNING: Smiths Tadar lanseres i høst. Det er et portal med millimeterbølgekamera, som kler av folk for å se objekter gjemt på kroppen eller i klærne. Den finner alt fra metall til kjeramikk og plast. (Bilde: Smiths Detection)
PARTIKKELSENSOR: Passasjeren går inn i portalet, det blåses luft gjennom en rekke dyser for å frigjøre støv (sporstoffer). Disse partiklene suges deretter inn i portalets nedre del, og analyseres. Maskinen kan lage en analyse av sporstoffer fra syv personer i minuttet. (Bilde: Smiths Detection)
IKKE NOK: Ved Oslo Lufthavn blir bagasjen røntgenfotografert, men det er ikke tilstrekkelig til å avsløre flytende eksplosiver. (Bilde: Knut Bry / Oslo Lufthavn AS)

Usikker flysikkerhet

  • nettarkiv

Les mer:

På våre nettsider www.tu.no finner du flere artikler om flysikkerhet og terror.

Eksperter tviler på at dagens scanningutstyr kan avsløre flytende eksplosiver og andre potensielt farlige stoffer.

Dedikerte terrorister vil ikke ha noe problem med å gjennomføre en terroraksjon, hevder de.

– Dagens utstyr er ikke egnet for å påvise flytende stoffer i en form for scanning. Det trengs både mye penger og teknologisk utvikling før vi har et system som er tilpasset flyplasser og store menneskemengder, sier førsteamanuensis Truls Grønneberg ved kjemisk institutt, UiO.





Kinesisk patent

Avinor sonderer terrenget og har vært i møter med leverandører som hevder de har utstyr for å oppdage sprensgtoff i ulike former. Den kinesiske produsenten Nuctech hevder de står bak det eneste scanningsystemet som ser flytende eksplosiver.

Deres patenterte røntgensystemet skal kunne identifisere brennbare og etsende væsker i beholdere uten å åpne dem, men ingne flyplasser har foreløpig installert systemet.

Dersom terrorister først har fått gjennom sprengstoff, frykter flymyndigheter verden over at bærbart elektronisk utstyr som MP3-spillere kan benyttes til å utløse bombene. I Storbritannia var de raskt ute med å forby bærbar elektronikk. Det myndigheter og flyselskaper glemte, var at mange fly har stikkontakter til passasjerenes disposisjon og dermed gir passasjerene mulighet for å skaffe strøm til å detonere en bombe.





Venter på EU

I fjor ble det brukt rundt 400 millioner kroner til innkjøp av sikkerhetsutstyr til norske flyplasser. Men foreløpig står ikke maskiner som identifiserer flytende farer på investeringslisten.

Sikkerhetsdirektør i Avinor, Jan Wright, sier at de hele tiden holder øye med utviklingen. Men til syvende og sist er det ikke opp til Avinor hva de kan investere i, men hva Luftfartstilsynet setter som krav. De venter i sin tur på hva EU pålegger. – Det er ingen vits i å kjøpe noe før vi vet hvor strenge disse kravene blir, sier Wright.





Spektroskopi

Førsteamanuensis Truls Grønneberg ved kjemisk institutt, UiO tror en form for spektroskopi kan være løsningen.

– Man trenger litt av stoffet, eller en teknologi som sender impulser gjennom pakken eller beholderen som inneholder stoffet. Ved å se på molekylmønstrene kan man da identifisere innholdet, sier Grønneberg, og legger til at vanlig scanning i en form for røntgen er nytteløst.

LES MER PÅ TU.NO - søk "terror"