Urea renser dieseleksos

Det viser tester fra det nederlandske laboratoriet TNO.

Nye og tøffere utslippskrav fra EU fra og med 2005 setter press på produsentene av dieselmotorer. Lastebilprodusenten DAF, katalysatorprodusenten Engelhard og laboratoriet TNO har lenge samarbeidet om å finne en løsning, og tror nå at de er på sporet, skriver magasinet New Scientist.

Ny katalysator

Katalysatorer i bensinmotorer fungerer ikke for dieselmotorer på grunn av den høye konsentrasjonen av oksygen i eksosen. I den nyutviklede katalysatoren spruter de inn en urea-oppløsning i prosessen.

Urea er en nitrogenrik sammensetning, som opprinnelig ble skilt ut fra dyrepiss. I dag framstilles det industrielt til gjødselproduksjon ved å la ammoniakk reagere med karbondioksid.

Inne i den nye katalysatoren får eksosvarmen fra urea til å skille ut ammoniakk, som i sin tur reagerer med de skadelige nitrogenoksidene. Resultatet er ufarlig nitrogen og vanndamp. Lastebiler utstyrt med dieseltanker på 900 liter trenger en ekstra 50-literstank til urea.

Vurderer distribusjon

Oljeselskapet Elf vurderer muligheten for å distribuere urea via bensinstasjoner Direktør Ray Halloway i det britiske bensinstasjonforbundet anslår overfor New Scientist at det vil koste langt over 10.000 kroner å installere en ureapumpe på en stasjon.

– Med våre profittmarginer kan dette være for mye, sier han.

En TNO-representant kommenterer lakonisk at bensinstasjonenes toaletter neppe er tilstrekkelig for å møte behovet for urea, om katalysatoren blir obligatorisk for lastebileiere.