NYHETER_BYGG

Ulykken som ikke kunne skje

Tidkrevende: Mellom tre og fire tusen tonn betong og armering må fjernes fra skinnegangen før togtrafikken kan gå som normalt på Østfoldbanen.
Tidkrevende: Mellom tre og fire tusen tonn betong og armering må fjernes fra skinnegangen før togtrafikken kan gå som normalt på Østfoldbanen. Bilde: Jernbaneverket
Mona Strande
10. juli 2006 - 14:07

- Det er ingen som forstår hvordan dette kunne skje. Det skal ikke kunne skje, sier prosjektleder Svein Røed i Statens vegvesen.

Han sier det er for tidlig å si noe om årsaken til brokollapset, men frykter at det kan dreie seg om en konstruksjonsfeil.

- Jeg lurer på om feil ved byggingen av broen kan være årsaken, men det vet vi ikke ennå, sier Røed.

Skulle ikke rives

Det var natt til søndag at Statens vegvesen skulle rive deler av veibroen, som tidligere bar trafikken på E18 fra Moss over togskinnene ved Loenga i Oslo.

I første omgang skulle vegvesenet bare fjerne deler av broen. Den halvdelen som kollapset, skulle egentlig bli stående til høsten. Men så gikk noe galt.

Element skled ut

- Broelementene er konstruert så de ikke kan skli ut til siden, men når vi begynte å rive den ene delen av broen, begynte den kortenden som lå på det forrige elementet å skli ut på enden, forklarer Røed.

Det medførte et så stort press på søylen i motsatt ende at den knakk. Dermed raste en del av broen, som var rundt 30 meter lang, rett ned på togskinnene.

Graver frem søylen

Østfoldbanen mellom Oslo S og Nordstrand er stengt mens skinnegangen ryddes. Sannsynligvis vil ikke strekningen være fremkommelig for tog før nærmere helgen.

Svein Røed sier at de sannsynligvis vil vite mer om årsaken til brokollapset når de om noen dager har fått gravd frem søylen som knakk.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.