GOLIAT: Esvagt har en ti-råskontrakt med Eni på Goliat. De bruker et Ulstein SX123-skip som beredskapsfartøy med plass til 370 personer i tileffelle ulykke. (Bilde: Eni Norge)
KULDEBEREDT: Beredskapsskip fra det danske rederiet Esvagt bygges med Ulstein SX 123 design. Det blir 80 meter langt og 17 meter bredt. Selv i ekstremvær kan det ta om bord lettbåter via en slipp i akterenden. (Bilde: Ulstein)

Ulstein-skip i Goliat-beredskap

  • Olje og gass

Det danske rederiet Esvagt har valgt et skip av typen Ulstein SX 123 som beredskaps- og redningsfartøy på Goliat-feltet.

Esvagt har en ti-årskontrakt med operatøren Eni.

Skipet skal ligge standby ved produksjonsplattformen på Goliat utenfor Finnmarkskysten.

Akterslippe

Det bygges derfor med henblikk på kulde og tøffe værforhold. Blant annet er det designet for å kunne ta om bord en MOB-båt via en slipp i akterenden, selv i ekstremvær med opp mot 10 meters bølger.

Det skal utstyres med moderne oljevernutstyr og kan ta om bord inntil 370 personer i tilfelle ulykke.

Spania-bygg

Skipet, som får dieselelektrisk framdrift, skal bygges i Spania ved Astilleros Zamakona Bilbao. Det blir 80 meter langt og 17 meter bredt. Det får lugarkapasitet til 40 personer og kan gå i 16 knop i rolig sjø.

Ulstein Design & Solutions skal levere en pakke med design, engineering og utstyr fra Ulsteinkonsernet.

Det danske rederiet Esvagt ble etablert i Esbjerg i 1981 og en del av Svitzer-gruppa, som er 100 prosent eid av AP Møller-Mærsk-gruppa.