Ulønnsomme prosjekter

Jernbaneverket

TU forteller i nr. 38/02 at det alltid er ulønnsomt med høyhastighetstog i Norge og ifølge TU er NSB og Jernbaneverket (JBV) negative til høyhastighetstog. Det er ikke riktig. Jernbaneverket vil også bygge såkalt høyhastighetsbane i Vestfold. Men gjennomsnittsfarten skal ifølge Jernbaneverket bare bli ca. 105 km/h for de raskeste togene.

TU-omtalen kan tolkes som at NSB og JBV sine lavhastighetsprosjekter er lønnsomme, det er ikke tilfelle. JBV har gjort det klart at det er vanlig for dem å legge frem ulønnsomme prosjekter. Den foreslåtte Grenlandsbanen er grovt ulønnsom, med nytte-kost på 0,5-0,6. Enda viktigere, her er det antatt at ingen konkurrenter forbedrer sine tilbud. Når virkeligheten kommer på banen, som firefelts motorvei, med 100 km/h også for busser og andre forbedringer, blir togtilbudet enda mindre attraktivt. Den klare trafikknedgangen på Vestfoldbanen etter milliardinvestering viser hva vi kan vente oss.

Et annet eksempel er det nye dobbeltsporet Skøyen-Asker. Prisen pr. kilometer er nesten tre ganger Gardermobanen, men gjennomsnittsfarten blir langt under halvparten, 65-70 km/h. Ved siden av går E18 med fart 80-90 km/h og et økende antall busser. Er denne jernbanebyggingen spesielt god bruk av offentlige milliarder?

Jernbaneverket kan fortsette å foreslå ulønnsomme prosjekter så lenge Samferdselsdepartementet er fornøyd og heller ikke ber om etterkalkyler. Det er stadig aktuelt med en seriøs debatt om jernbaneutbygging i Norge. Før vi får den, bør vi kanskje stoppe all videre utbygging?

Erik Hardeng