Flere uheldige hendelser oppstod på sokkelen i forrige uke. Blant annet trykket en arbeider på feil knapp, noe som førte til mønstring. (Bilde: Widerøe, Heidi)

Uheldig uke på sokkelen

10. oktober fikk en person fotbladet i klem mellom en sylinder på riggen Aker Barents. Ifølge operatør GdF Suez var hendelsen i den alvorligste kategorien, “Situasjoner som har ført til alvorlig og akutt skade.”

På samme dag og samme rigg oppstod det også en personskade da en boredekksarbeider ble truffet av en Mux-kabel, som ligger montert over en såkalt bananskive og kompenseringssadelen.

Skled av

Under arbeidet med å feste kabelen til enda en bananskive viser det seg at kabelen er løs på kompenseringssadelen og kabelen sklir av.

Boredekksarbeideren ble truffet av kabelen i halsen og kjeven, og slipper unna med en knekt jeksel og hevelse i nakken.

Den skadde hadde kun vært på jobb i to timer etter en friperiode på land, skriver operatør GdF Suez i varslingsbrevet til Petroleumstilsynet.

Se TUs oversikt over alle uønskede hendelser på sokkelen her.

Uoppmerksomt fall

10. oktober oppstår det nok en uønsket hendelse på Aker Spitsbergen, da en boredekksarbeider skulle flytte en såkalt High Pressure Cap Retrieving Tool, med en vekt på 765 kilo, fra skid i moonpoolen til kjellerdekket.

Personen brukte en kran, men lot være å slakke vaieren når teleskoparmen ble kjørt ut. Dermed slet vaieren av i festet til kroken, og både krok på 32 kilo og lasten på 756 kg falt ned.

Ifølge operatør Statoil var det ingen fare for personskade under hendelsen. Det til tross for at hendelsen skyldtes uoppmerksomhet og feil opplæring.

Slet seg løs

10. oktober var også dagen da det russiske seismikkskipet “Akademik Lazarev” ble slept i Norskehavet, etter en brann om bord på skipet.

Under slepet ble skipet slitt løs og drev fritt i retning av Draugen-plattformen.

Mannskapet på Draugen forberedte evakuering, men situasjonen kom under kontroll kort tid etter, skriver Shell i varslingsbrevet.

Tommel i klem

Den 13. oktober har Statoil meldt inn en hendelse på Norne-plattformen, hvor en fotplate på et trappetårn falt 10 meter fra utsiden av beskyttelsesstruktur ved landingsplass og ned på gangvei under.

Området hvor fotplaten falt var ikke sperret av. Fallet skyldtes manglende sveis på en av sidene på trappetårnet.

Samme dag skulle en borekrone løftes ut av en konteiner fra aktre lastedekk på Deepsea Atlantic, som er stasjonert ved Gullfaksfeltet.

Da dørene skulle lukkes var den ene delen av kjettingskrevet lagt seg bak konteinerdøren, og måtte løftes opp for å få lukket døren.

Brakk tommelen

En person stod på en struktur ved siden av konteineren og holdt kjettingen oppe, slik at kollegaen skulle lukke døren. Den uheldige arbeideren fikk tommelen i klem mellom døren og karmen, og endte opp med en brukket tommel.

Den skadde ble flydd til land for behandling, melder Statoil.

Trykket på feil knapp

14. oktober skulle en arbeider på Maersk Inspirer, som jobber på Volve-feltet, åpne HT-vask (høy temperatur) på riggen. I stedet utløste personen HP-vaskeren (høyttrykk), for som førte til vanntåke og alarm om bord.

Personellet på riggen måtte mønstre i henhold til beredskapsplaner, men situasjonen ble normalisert ti minutter senere. Statoil står oppført som den ansvarlige for hendelsen.

Stempelstang

Også den 14. oktober ble stempelstangen til luftdemper for manuell skyvedør på Gullfaks B funnet på dørken. Det viste seg at stempelstangen hadde falt 17 meter fra boredekk vest.

Ingen personer hadde sett fallet, men etter tilbakemeldinger fra personellet skal det ha skjedd i tidsrommet 21.00-03.00. Ved normale operasjoner er det ikke personell til stede på hendelsesstedet, melder Statoil.