Uforklarlig kantring

Avdelingssjef Kjell Holden ved Marintek setter et stort spørsmålstegn ved årsaken til at det ombygde bulkfartøyet kunne kantre i løpet av svært kort tid.

Marintek har ikke vært med på tester eller beregninger av skipet, og kjenner derfor ikke Rocknes spesielt.

- Ut fra vår kunnskap om bulkskip generelt, er det overraskende at skipet gikk rundt så fort, sier han til tu.no.

Administrerende direktør Gisle Fiksdal i Trondheims-firmaet Lodic vil ikke spekulere i Årsaken til forliset.

- For at skipet skal kantre så raskt som det skal ha gjort, må det et kraftig moment til. Men hva som har forårsaket momentet, er det for tidlig å si noe om, sier han til tu.no.

Overlevende mannskaper har forklart at skipet gikk på grunn. En lang flenge akkurat i overgangen mellom skipsside og fartøyets bunn, tyder på at vann kan ha trengt inn.

Mellom skipets ytterhud og lasttanker, er det rom for ballastvann. Selv om vann trenger inn, kan det vanskelig forklare at skipet brått skal gå rundt. Lasttankene er også konstruert for å hindre rask forskyving. Selv om store mengder vann trenger inn og lasten forskyves, er det likevel underlig at skipet skulle kantre veldig fort.

- Det er klart at en slik flenge kan påvirke skipets stabilitet. Men om det var årsaken, kan jeg ikke uttale meg om, sier Fiksdal.

Selskapet hans ble engasjert av rederiet i fjor for å verifisere skipets egenskaper etter ombyggingen ved et nederlandsk verft. Fiksdal inspiserte ikke skipet, men forholdt seg kun til de tegninger og beregninger verftet jobbet etter. Dette er normal prosedyre.

- Vi verifiserte at beregningene var korrekte. Det er opp til klasseselskapet Germanischer Lloyd å sjekke at skipet bygges etter tegningene og de krav klassen setter, påpeker Fiksdal.

Han regner med at det skal bli mulig å finne ut hvorfor skipet kantret.

- Vi får håpe vi lærer og får ny kunnskap når årsaken er kartlagt, sier Fiksdal, som sier at hans firma kan bistå med å finne årsaken.

Loser som har vært om bord i skipet har uttalt at skipet var vanskelig å manøvrere. Lodic var ikke engasjert i vurderingen av skipets manøvreringsevne.

Nederlandske skipsingeniører er på plass ved havaristen for å hjelpe til i arbeidet med å få ut mannskapet som er savnet og som antakelig fortsatt er om bord. Håpet om å finne overlevende svinner.

Hvem har teorier om årsaken? Delta i debatt på tu.no Debatt!