MOTOR

Uendret utslipp fra nye norske biler

VERSTING: Mange nordmenn velger fortsatt store biler dersom lommeboken tillater det. Komfort, plass og stor motor teller mye for mange av oss, ifølge Bilimportørenes Landsforening.
VERSTING: Mange nordmenn velger fortsatt store biler dersom lommeboken tillater det. Komfort, plass og stor motor teller mye for mange av oss, ifølge Bilimportørenes Landsforening. Bilde: VAG
Truls Tunmo
7. jan. 2009 - 10:46

Til tross for at stadig flere nye bilmodeller nå kan leveres med lavere utslipp, velger norske bilkjøpere i stor grad biler med relativt høye utslipp.

Gjennomsnittlig CO2-utslipp fra nye personbiler registrert i 2008 ble 158 gram per kilometer. Dette er om lag samme nivå som for året før (159 g/km).



Effekt og komfort

Norske bilkjøpere prioriterer fremdeles effekt og komfort fremfor lavere utslipp og mindre forurensing.

Det viser registreringsstatistikken for 2008.

– Tallene fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) viser at det må mer til enn et bredt modellutvalg for at nordmenn skal kjøpe biler med lavt CO2-utslipp, sier direktør Erik Andresen i Bilimportørenes Landsforening (BIL).



60 modeller

Han sier at det i dag finnes over 60 forskjellige nye bilmodeller som har utslipp under 140 gram per kilometer og flere biler med lave utslipp vil bli lansert fremover.

– Bilprodusentene investerer store beløp i utviklingen av mer effektive motorer.

Les også: Større veier gir utslippskutt

Prioriterer ikke miljø

Statistikken fra OFV viser at folk flest ikke prioriterer miljø i særlig grad når de velger ny bil.

Komfort, fremkommelighet og kjøreytelse synes viktigere. Derfor foretrekker fremdeles mange litt store biler med kraftige motorer og utstyr som firehjulsdrift og automatgir.


Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Avgiftsreduksjon

– BIL mener at fjorårets salgsstatistikk tydelig viser at den mest effektive metoden for å styre nordmenns bilvalg er å motivere gjennom avgiftsnedsettelser, sier Andresen.

– Det skal lønne seg å velge biler med lave utslipp. Holdningskampanjer og informasjon kan nok øke bevisstheten, men det er først når det virkelig merkes i lommeboka at folk blir villige til å forandre sine prioriteringer og valg.



Ny avgiftsmodell

– Sist gang vi hadde en merkbar nedgang i CO2-nivået var ved forrige omlegging av engangsavgiften, 1. januar 2007. Det blir derfor meget spennende å følge med i månedene som kommer. Den nye avgiftsmodellen som trådte i kraft fra nyttår, favoriserer i enda større grad modellene med lavest utslipp, sier direktør Erik Andresen i BIL.

Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.