Uberørt av menneskehånd

  • produksjon

Når sultne norske soldater etter strabasene ute i felten river opp en pakning FR2000 og glefser innholdet i seg, skjenker de neppe produsenten mange tanker. Men faktum er at feltrasjonene, som produseres av Tromsø-firmaet Drytech, blir sortert og pakket automatisk av avanserte robotsystemer.

- I alt skal 20 komponenter legges på rett plass. Dessuten blir menyene og sammensetningen stadig forandret, så det var langt fra noen enkel oppgave å helautomatisere pakkeprosessen, sier markeds- og utviklingssjef ved Maskon, Halvard Andresen.

Tre måltider

Maskon har levert et automatiseringssystem som består av fire stykker fireaksede TurboScara roboter fra Bosch Rexroth og et norskutviklet kamerasystemet - også kalt maskinsyn eller vision-systemer - fra Tordivel.

Pakningen består av tre vakuumkamre med frokost, lunsj og middag. Menyutvalget omfatter ni forskjellige middagsretter basert på fisk eller kjøtt. I tillegg til måltidene er det små rom for kaffe, te, ost, kjeks, syltetøy, vitaminer, tyggegummi og en del andre småting. Disse komponentene strøs om hverandre hulter til bulter på flere transportbånd hvor de passerer et kamerasystem som tar bilder av produktenes plassering. Informasjonen sendes til robotene, som henter hver enkelt komponent og legger dem på rett plass i kamrene.

Hurtigmat

Pakkingen går fort for seg; 78 produkter i minuttet blir lastet inn i kamrene. To roboter står i hver sin produksjonscelle, og kan ta seg av fire forskjellig produkter hver. Resten av komponentene blir matet inn fra spesielle magasiner.

En 26 meter lang dyptrekker fra CFS Norge sørger for å vakuumforme kamrene før produktene blir lagt i, og sveiser deretter på en toppfilm. Til slutt blir rasjonene merket og pakket i kasser før de sendes ut for å mette sultne soldater.

I innkjøringsfasen blir anlegget i Tromsø fjernovervåket og fjernstyrt fra Maskons kontor i Stjørdal. For at ingeniøren skal kunne følge med på effekten av inngrepene de gjør, blir et webkamera flyttet rundt på maskinen.

- Dette gjør vi for å oppnå tilstrekkelig driftsstabilitet raskt og uten kostbar og tidskrevende reising, sier Andresen.