Vegen over denne brua heter E 6! Nå får brua en lenge etterlengtet avløsning. Et tysk/østerriksk arbeidsfellesskap bygger den nye. (Bilde: Bjørn Tore Ness, Namdalsavisa)

Tysk/østerriksk seier i Grong

Bak arbeidsfellesskapet står det det tyske selskapet Brückenbau og østerrikske selskapet Alpine Bau. Kontrakten er ikke underskrevet, men fristen for å klage på Vegvesenets avgjørelse har gått ut, uten at den ble benyttet av de andre anbyderne.

Nes bru inngår i en 2,2 km lang ny strekning på E 6 ved Harran i Grong kommune. Den skal erstatte en gammel strekning med svært lav standard. Brua som fører E 6 over Namsen i dag, er en gammel stålfagverksbru med bare ett felt. Bilistene må ofte vente på tur før de kan kjøre over den.





Spunt rundt pilarene

Den nye brua får et 84 meter langt midtspenn mellom to sidespenn på 68 meter. Total bredde blir 10 meter, bredde mellom rekkverk blir en meter kortere.

Stålkassen som bære kjørebanen veier 545 tonn. Kjørebanen blir støpt i betong i samvirke med stålkassen. Til landkar og pilarer går det med 2 200 kbm betong og 415 tonn armeringsstål.

Alle fire aksene blir fundamentert på pæler. 1 300 meter utstøpte stålrørspæler og 550 meter stålpæler med H-profil vil gå med.

Pilarene i elva blir støpt tørt inne i spuntkasser. Til sammen ca. 1 000 kvm spunt skal slås ned for de to kassene. Landkar og pilarer skal erosjonssikres med stein.





Åpnes i oktober 2013

Vegen som Nes bru blir en del av, åpnes i oktober neste år. Anleggsarbeidet på vegen utføres av Røstad Entreprenør fra Verdal. To mindre entrepriser på det samme prosjektet blir lyst ut senere i år.

Brua er prosjektert av Aas-Jakobsen, vegen på hver side av Namsen er prosjektert av Asplan Viak, Multiconsult har vært geoteknisk konsulent. De totale omkostningene for prosjektet er beregnet til 195 millioner 2010-kroner.