Tysk mobiloffensiv

  • ikt

– Siemens er den eneste leverandøren i verden med et komplett tilbud for fremtidens mobilkommunikasjon, påstår Rudi Lamprecht, sjef for selskapets mobilsatsing. Han begrunner påstanden med at de har infrastruktur, terminaler og mobile forretningsløsninger. Deres mobiltilbud er dessuten rettet mot alle kategorier brukere, både næringsliv og privatmarkedet.

Ericsson er muligens ikke enig i Lamprechts uttalelse om at Siemens er alene om et slikt komplett tilbud. Men, uansett: Siemens øker markedsandelene.

Siemens sikter seg inn mot tredjeplass blant verdens mobilleverandører. Dette skal de oppnå blant annet ved sterkere IP-fokus (Internet Protocol). De tar dessuten sikte på å utvide virksomheten på utvalgte globale markeder, blant annet USA, der de er svake i dag. De introduserer sin trebånds S40-mobiltelefon på USA-markedet allerede i mars, mens GPRS-telefoner kommer til høsten. deres UMTS-telefoner skal etter planen være tilgjengelige fra midten av neste år.

Den tyske mobiltelefonprodusenten retter bevisst sin produktportefølje mot markedsområder med høy vekst og lønnsomme markedssegmenter. Lamprecht ser IP-konvergens på de fleste områder, både for operatører og bedrifter. I klartekst betyr det IP-basert integrasjon av tale, data og video, samt i bredbåndsaksessteknologier som xDSL (Digital Subscriber Line).

– Vi tar mål av oss til å ta med oss samme høye kvalitet og pålitelighet i dagens telefonsystemer over i IP-verdenen og bygge fremtidens Internett på denne måten, sier Lamprecht.

Les mer om saken i TU nr. 8, som kommer på nett og papir 22. februar.