Tyngre flytter - lettere blir

Et par hundre ansatte på Gardermoen kan bli berørt av SAS' strukturendringer.

NITOs pressetalsmann Jan Johnsrud sier at 47 av disse er NITO-medlemmer. Formålet med flyttingen er ifølge SAS' informasjonsdirektør Simen Revold, å drive flyselskapet mer effektivt.

Med mellomtungt og tungt vedlikehold mener SAS planlagt teknisk stell som flyet får med faste mellomrom.

Mellomrommene fastsettes av internasjonale og nasjonale organer for sikring av luftfart. Flyfabrikken anbefaler intervaller og inspeksjonsmetode. Flyet må være bygget i henhold til detaljerte spesifikasjoner fra luftfartsmyndighetene.

I Norge godkjennes vedlikeholdsrutinene av Luftfartstilsynet. Det er Luftfartstilsynet som sjekker at vedlikeholdet blir korrekt utført, til riktig tid.

Etter 30.000 timer skal for eksempel mange flytyper strippes helt ned: All innredning fjernes, motorer sendes til motorverksted, elektronikk plukkes ut og testes i egne verksteder, all hydraulikk gjennomgås.

Det finnes en serie ulike vedlikeholdsintervall alt etter flytype og bruksområde. Det enkleste er "preflight check", en visuell inspeksjon som foretas av bakkemannskap og piloter, før hver avgang. Da undersøkes flyet for ytre skader som innslag av fugl, løse skruer, ulåste luker, særlig slitte hjul, sprekker i frontruter og lekkasje i hydraulikksystem i hjulbrønner.

Hver flytype har en egen bok som i detalj behandler hva slags småskader man kan fly videre med, og hvilke problemer som er teknisk feil og krever at flyet blir stående. Boken kalles MEL, Minimum Equipment List. Det er et meget alvorlig regelbrudd ikke å følge MEL.