Tvunget i dokk

Skipet kom i ballast fra India og lastet mai for Tyrkia da sprekkene ble oppdaget. Maisen måtte lastes over i et annet skip før Stenberg kunne repareres. Ifølge bladet Skipsrevyen var det International Transport Workers' Federation (ITF) som varslet om skadene. Deretter trakk Bureau Veritas tilbake skipets sertifikat.

Administrerende direktør Sigmund Stenersen i Rederiet Stenersen AS, som eier Stenberg, sier til tekblad.no at skipsledelsen selv oppdaget sprekkene da de fikk problemer med å tømme en av ballasttankene. – Skipet hadde under oppholdet i India stått på grunn ved kai i Mangalore fordi havnemyndighetene der forsikret om at det var trygt. Sprekkene må ha oppstått ved at en kvass gjenstand lå under skroget.

Stenersen hevder at kapteinen seilte over til Afrika i god tro, men at det var feil av ham ikke å varsle rederiet om at skipet hadde stått på grunn. – Vi oppdaget skaden i Durban fredag 21. juli og måtte vente til over helgen før vi kunne gjøre noe med skipet. I mellomtiden varslet mannskapet ITF som kom og undersøkte skipet.

Bulkskipet skulle etter planen foreta en treårs dokking rett etter turen til Tyrkia. Denne operasjonen blir nå gjennomført samtidig med at skipet utbedrer skaden i Durban. Stenberg er bygget i 1979 og er på 23.903 dødvekttonn (dwt). Mannskapet er fillippinsk.