Tusen nye detaljer...

Jaguars formgiverne har strammet opp linjene i S-Class og har laget det de kaller en "renere" front, samtidig som panseret nå er laget av 1,5 millimeter tykk flyaluminium.

Bare der hevder selskapet å ha spart fjorten kilo. Innredning og dashboard er strammet opp.

Understellet er piffet opp med nye progressive fjærer og andre gass-støtdempere, andre gummiforinger i stagfestene og dermed litt annen geometri, særlig i bakstillingen.

Til sommeren kan bilen leveres med Ford/Citroën/Peugeots nye dieselmotor på 2,7 liter. Denne nye motorgenerasjon har et injiseringssystem som sender inntil seks ladninger drivstoff inn i hver sylinder, i hver arbeidstakt.

De piezoelektrisk drevne innsprøytningsventilene finfordeler drivstoffet slik at det først kommer en liten start-dusj, deretter en mellomstor hoveddusj og så en stor. Denne store følges av en litt mindre og en enda litt mindre. Den sjette dusjen er minimal og skal avrunde hele forløpet.

Poenget ved oppdelt injisering er at du da fordeler forbrenningsarbeidet, trykk og temperatur holdes bedre under kontroll, motoren brenner nesten alt drivstoffet og det spesifikke forbruket pr. kWh synker.

Samtidig synker produksjonen av nitrogenoksider slik at avgassen blir renere, kjemisk sett.