Turborenser kulldioksid

Norges CO2-utslipp kan reduseres med 1,75 prosent med hjelp av et nytt operatørstøttesystem, hevder Geir Simensen, leder for Honeywells norske Hi-Spec avdeling. Utslippene vil bli redusert i takt med et lavere drivstofforbruk for turbomaskiner på oljeplattformer.

– De fleste plattformer kan oppnå gevinster på 10-15 prosent bare ved å innføre deler av støttesystemet, sier Simensen. Systemet han snakker om er TurboSuite, som er et tillegg til Honeywells styringssystem for turbomaskiner. TurboSuite har to funksjoner: Tilstandsovervåking for vedlikeholdsbehov, og optimalisering av drift.

Mindre drivstoff

Hvis alle plattformene i Nordsjøen installerer støttesystemet, vil reduksjonen av CO2-utslippene bli 680.000 tonn av årlig stasjonær forbrenning offshore, fakling unntatt, hevder leverandøren. NOx -reduksjonen vil bli 1.820.000 tonn.

Besparelsene kommer først og fremst fra optimalisering av lastfordelingen mellom parallelle kompressorer og mellom høytrykkstrinn (HP) og lavtrykkstrinn (LP). Vanligvis fordeler operatørene lasten likt mellom trinnene. Basert på gode modeller av kompressorene anbefaler TurboSuite den lastfordelingen som gir lavest brenselforbruk, og dermed også det laveste CO2-utslippet.

Vedlikehold

Systemet gir besparelser også på vedlikehold. Unødvendige og kostbare driftstopp som følge av periodisk vedlikehold kan unngås:

En avansert modellbasert tilstandsestimator baserer seg på måling av blant annet trykk, temperatur, hastighet og forbruk av drivstoff. Systemet kan gi beskjed om at kompressorbladene har mye groing. Dermed kan vasking av bladene baseres på kompressorens tilstand, i stedet for å utføres ved faste intervaller, uavhengig av det virkelige behovet.

TurboSuite kan også tidlig avsløre erosjon på kompressorbladene. Om erosjonen går for langt, kan kompressoren få dårligere effektivitet.