STORKONTRAKT: YIT skal sørge for det elektriske i Bærumstunnelen. (Bilde: Mona Strande)
JERNBANEKONTRAKT: Utbyggingsdirektør Jon Frøisland i Jernbaneverket (t.v.) og adm. direktør Arne Malonæs i YIT har undertegnet en kontrakt på 120 millioner kroner for de elektrotekniske installasjonene i den nye Bærumstunnelen. (Bilde: Foto: Olav Nordli, Jernbaneverket.)

Tunneloppdrag for 120 millioner

  • Bygg

De elektrotekniske installasjonene i den nye jernbanetunnelen som nå bygges mellom Lysaker og Sandvika utenfor Oslo, Bærumstunnelen, skal utføres av den tekniske entreprenøren YIT.

– YIT hadde det prismessig gunstigste tilbudet. I vår evaluering har vi også lagt vekt på at YIT innehar god kompetanse i sin oppdragsorganisasjon og erfaring med tilsvarende oppdragsgjennomføring, sier prosjektleder Knut Erik Gudem i Jernbaneverket.





Utfordrende

Senior prosjektleder Per Morten Rostille i YIT fastslår at dette er et teknisk utfordrende prosjekt som vil involvere flere forskjellige fagavdelinger i YIT.

– Vi har tilegnet oss betydelig jernbanekompetanse, blant annet fra arbeider på strekningen Sandvika-Asker og Gardermobanen, slik at vi er trygge på at vi både har riktig kompetanse og de nødvendige ressurser for et så stort og sammensatt prosjekt som dette, fastslår han.





Kompleks kontrakt

Kontrakten omfatter blant annet installasjon av et 22 kV fordelingsanlegg, teknisk utrustning til koblingshus for mating til kjøreledninger, strømforsyning til alle signal- og teleanlegg, nødstrømsforsyning og forskjellige sikkerhetsinstallasjoner.

Den omfatter også røykventilasjon, nødlys, ganglys og skilting av rømningsveier.

Anlegg for sporvekselvarme, innbruddsalarmer og plattformbelysning inngår også i kontrakten.





Siste etappe

Kontrakten inneholder også to opsjoner. Én på installasjon av et nytt nødlyssystem på strekningen Sandvika-Asker og én på et tilleggssystem for nødlys i Bærumstunnelen, til en samlet verdi av 30 millioner kroner.

Utbyggingen mellom Lysaker og Sandvika er siste del av Jernbaneverkets utvidelse fra to til fire spor mellom Lysaker og Asker.

Arbeidet med de elektrotekniske installasjonene skal starte i februar neste år og avsluttes sommeren 2011. Hele strekningen skal være klar til bruk i august 2011.