Tunge tak i Nordsjøen

I Nordsjøen finnes rundt 240 bunnfaste oljeinstallasjoner med stålunderstell som må fjernes etter bruk. Mange av disse har store, integrerte dekk som krever enorme løfteanordninger for å fjernes. Tilgangen på forskjellige kranfartøyer som kan brukes til denne typen oppdrag, er begrenset. Samtidig er det svært dyrt og farefullt å ha mye folk ute på plattformene for å demontere dekkene. Arbeidet kan gjennomføres langt sikrere ved anlegg på land. Derfor stiger interessen for andre typer løftefartøyer som kan være i stand til å ta hele dekk i en løfteoperasjon.

Oljeselskapene TotalFinaElf Exploration Norge AS, Shell Expro UK, BP Amoco UK, Kerr McKee UK og Phillips Petroleum Norway har gått sammen om å vurdere åtte forskjellige konsepter på fjerning av plattformer uten bruk av kranfartøy. Konseptene vurderes etter både muligheter for fjerning av dekk og av stålunderstell, noe som anses for svært vanskelig. Oljeselskapene utfører betalte studier for alle de åtte forskjellige løfteløsningene.

Prekvalifisering

Alle konseptene er vurdert av Det Norske Veritas for oljeselskapene. DnV har anbefalt selskapene bak hver av de forskjellige konseptene hva som er nødvendig for at løfteanordningene skal bli konkurransedyktige, samtidig som Veritas også understreker hva slags ny teknologi som må utvikles for at selskapene skal klare å gjennomføre de kompliserte løfteoperasjonene. Resultatene av de forskjellige studiene vil brukes i forbindelse med prekvalifisering til anbudene for de første store løfteoppdragene til havs. TotalFinaElf ønsker at minst to anbydere skal by på fjerningene av deres installasjoner på Friggfeltet ved å bruke ettløftskonsepter.

En av hovedårsakene til at oljeselskapene ønsker ettløftskonsept, er at dette vil bringe kostandene ned sammenliknet med bruk av store kranfartøy som Heerema Thialf og Saipem Mikoperi 7000. Disse kranfartøyene er ofte opptatt med andre oppdrag, og det kan være flere års ventetid for å få tilgang på dem.

Kontinuitet

Oljeselskapene har ikke fått anledning til å avsette fond til å fjerne plattformene fra feltet. En slik operasjon må derfor belastes driftsbudsjettet, og derfor er det i oljeselskapenes interesse at fjerningen blir billigst mulig. Da må mest mulig arbeid i demontering gjøres på land. Ettløftskonseptene baserer seg på å frakte dekkene inn til land, enten i lasteinnretningen eller på lektere.

Alle de forskjellige konseptene er dyre å bygge. Skal noen av dem bli realisert, må det være flere oppdrag på gang, slik at det er mulig å få en fornuftig nedbetaling på investeringene. Det synes klart at ingen av fjerningsoppdragene vil dekke alle investeringskostnadene på løfteinnretningen i ett løft.