(Bilde: VOLVO)
(Bilde: VOLVO)
(Bilde: VOLVO)

Tung svensk luksus

Sikkerhetstenking har preget Volvo i femti år.

Ser du på deres rulleblad finner du en hel haug patenterte førstegangs sikkerhetsløsninger.

Nå har de enda flere: Panseret er løftet i en høy bue og bygget av et laminat av aluminium bikake, fronten har flere vertikale berøringspunkter – sett i profil – helt opp til panserfremkanten; slik blir det mindre farlig for barn og voksne å bli truffet nye S 80.

Du brekker fortere benet om det bare er ett berøringspunkt, er det flere får du kanskje bare blåmerker. Og panseret er mykt å bulke med.

Nye teknikker

Nye teknikker varsler føreren før kollisjonen inntreffer: Speilene har et blindsonevarslende kamera slik at du raskere ser bilen som kommer opp på siden av deg og unnlater å svinge in i den.

I nesen har S 80 en radar som holder kontroll på avstanden til bilen foran og som varsler om avstanden minsker.

Adaptiv fartsholder heter systemet, det tar over om du sløver: Bilen bremser til slutt, om du ikke gjør det, og hyler om du ikke er oppmerksom i nærsonen forover; rødt blinkende lys projiseres opp på frontruten foran deg og et lydhorn skirker ut en alarm.

Formelt kalles systemet adaptiv fartsholder med kollisjonsvarsler og bremsestøtte.

Sidekollisjonsputer

Sidekollisjonsputene har to kamre, det nederste beskytter hoftene med svært høyt trykk; hoftekammen tåler mer enn ribbeina.

Forfra og bakover har bilen det velkjente Volvo-buret med ultrahøyfast stål og kræsjebokser først, så blir det mer og mer normalt bakover helt til torpedoveggen.

Også bak har bilen høyfast stål for å fange opp smellen, det kan jo hende at den som kommer bakfra ikke har det samme smarte fartsholdersystemet.

Mye av det nye utstyret er opsjon, dessverre. Det illustrerer hvor høyt sikkerhetsnivå du kan kjøpe deg for 20.000 - 30.000 kroner ekstra.

Litt dumt kanskje at sikkerhet skal koste ekstra, men slik er konkurransen i bilbransjen.

Motornyheter

Volvo har også motornyheter å by på: En helt ny og kompakt 60 graders V8 som Yamaha bygger for dem, en nykonstruert rekkesekser med robust effekt og nydelig gange, og en ganske råsterk femsylinderet turbodiesel – kjent fra Volvo XC90 - som kan antas å bli bestselgeren i Norge.

Volvo regner med å bygge 50 000 enheter det første året, i Norge ventes salget å bli 350 stykker.

Den rimeligste versjonen av S 80, som har den forrige firesylindrede dieselmotoren, koster ca. 488 tusen, den nye 524.

Skal du ha V8 og pøser på med ekstrautstyr, må du ut med en drøy million. Bilen er større enn forgjengeren, 27 millimeter bredere og 34 høyere, lengden er den samme men akselavstansen er økt slik at du har bedre plass til bena.