IT

TU satser for fullt digitalt

Legger om til 22 utgaver på papir i 2014.

Papirutgaven legges om til 22 utgaver i 2014, og vil i løpet av januar også være å finne på iOS og Android. Flere ressurser skal brukes digitalt.
Papirutgaven legges om til 22 utgaver i 2014, og vil i løpet av januar også være å finne på iOS og Android. Flere ressurser skal brukes digitalt.
13. des. 2013 - 13:00

Under denne ukens styremøte i Teknisk Ukeblad Media ble det besluttet at Teknisk Ukeblads papirutgave skal komme i 22 utgaver neste år, i stedet for de tradisjonelle 42.

De ansatte ble informert om dette på et allmøte i dag.

– Vi gjør en tilpasning til mediemarkedet med dette og setter i gang en stor digital satsing for å få mer annonseinntekter. Det er en vridning, men totalt sett opprettholder vi alle ressursene i selskapet. Det betyr at vi satser offensivt med budsjettet for 2014 slik at vi kan videreutvikle TU i sin helhet, sier Ivar Horneland Kristensen, styreleder i Teknisk Ukeblad Media AS.

Stor økning

Teknisk Ukeblad har opplevd formidabel leservekst det siste året.

Ifølge de nyeste lesertallene fra Mediebedriftenes Landsforening har bladet 306.000 lesere, mens nettsiden for lengst har passert 200.000 lesere i uken.

– Vi har bygd opp en digitalsatsing og har veldig gode tall både når det gjelder lesertall og det økonomiske. Vi bygger nå ut produktene mot annonsørene våre slik at vi både kan levere godt i de tradisjonelle og de nye kanalene. Beslutningen om å gå ned i antall utgaver er naturlig å ta nå for å komme et steg videre med den digitale satsingen, sier Kristensen.

Les også: tu.no kåret til Årets nisjenettsted

Administrerende direktør og ansvarlig redaktør Jan M. Moberg i Teknisk Ukeblad Media (t.v.) og styreleder Ivar Horneland Kristensen orienterte de ansatte om endringen på et allmøte fredag.
Administrerende direktør og ansvarlig redaktør Jan M. Moberg i Teknisk Ukeblad Media (t.v.) og styreleder Ivar Horneland Kristensen orienterte de ansatte om endringen på et allmøte fredag.

Styrker kvaliteten

Men hva med dem som liker å holde bladet i hånden?

– Her er det ulikt. Vi har lesere som synes bladet kommer for ofte. Det er også mange som vil ha bladet digitalt, ikke fysisk. Derfor er det viktig å nevne at vi kommer med en tablet-utgave i januar, sier han.

– Samtidig har vi lesere som vil ha det slik det er i dag, og det er klart mange av leserne våre har følelser knyttet til papirutgaven av Teknisk Ukeblad. De vil fremdeles få bladet, og vi vil samtidig styrke kvaliteten på dette produktet, sier styrelederen.

Skal bli viktigere

Administrerende direktør og ansvarlig redaktør Jan M. Moberg mener omleggingen gjør Teknisk Ukeblad viktigere for flere lesere.

– Vi tar nå sikte på å følge noen av de største bransjene våre, som olje og gass, bygg og anlegg, karriere og IT, tettere og bedre. Vi skal bli viktigere for dem som sitter i disse bransjene og vil at de skal følge oss hver dag. Det får vi muligheten til nå, sier han.

– Vi kommer til å nå flere lesere og annonsekroner ved å frigjøre flere ressurser mot det digitale. Vi har hatt en formidabel digitalvekst de siste årene, og leserne forflytter seg raskt til digitale plattformer. Vi må følge leserne og annonsørene, sier han.

– Vi ser samtidig at papirutgaven også har vokst det siste året. Men annonsemarkedet for papir er ikke like potent som det var før. Det må vi bare ta innover oss. Ved å gjøre dette grepet skaper vi rom for ytterligere vekst og unngår at vi har ressursene knyttet til noe som ikke kommer til å ha vekst, sier Moberg.

Les også: tu.no stakk av med Digitalprisen 2013

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.