Har du en VR-brille, som Google Cardboard, Samsung Gear VR (bildet) eller Oculus Rift, kan du fra denne uken se VR-innhold fra TU i 360 grader. (Foto: Eirik Helland Urke)

TU VR

TU lanserer egen virtual reality-seksjon

Har du Google Cardboard eller Oculus Rift? Vi byr på innhold.

Teknisk Ukeblad lanserer denne uka sin første satsing på journalistikk i Virtual Reality-formatet.

En hel seksjon på TU.no blir tilpasset nye VR-briller som Oculus Rift, Samsung Gear VR og Google Cardboard, som gir brukeren en helt spesiell opplevelse av å være et annet sted.

Innholdet er produsert i 360 grader, slik at man fortsatt er inne i den virtuelle verdenen når man snur på hodet i forskjellige retninger.



– Dette er et format vi har lekt oss med en god stund allerede, og med TU VR ønsker vi å ta steget helt ut og teste mulighetene skikkelig. Men dette er fortsatt en fersk teknologi vi bare så vidt har sett begynnelsen av, sier multimedia-ansvarlig Eirik Helland Urke.

Lyntest: Slik blir krigen om virtuell virkelighet

Kan også brukes i nettleseren

Virtual Reality er spådd et stort gjennombrudd de neste par årene, med tunge aktører som Facebook, Samsung, GoPro, Sony og Youtube som pådrivere. Men fortsatt har de færreste tilgang på de spesielle brillene man trenger.

Derfor tilrettelegges TU VR også for vanlige nettlesere på mobil, nettbrett og skrivebordsmaskiner.

– Google Cardboard kan man nå få fra fire dollar i nettbutikker, så dette vil etter hvert bli allemannseie. Og formatet gir helt nye muligheter for journalistisk presentasjon, så det er viktig for TU å være med helt fra starten av, sier tu.no-redaktør Svein-Erik Hole.

Unik video: Unik video: Bli med inn i Kompletts splitter nye robotlager

Unik tilstedeværelse

Eirik Helland Urke har jobbet med 360-formatet i over ti år, men det er først i 2015 at han opplever VR-teknologien som moden nok for et større publikum.

Både webteknologien og tilgangen på de spesielle VR-brillene har forbedret seg mye i løpet av de siste månedene, selv om forbedringspotensialet fortsatt er betydelig.

– Foreløpig har spillbransjen vært de ivrigste promotørene av VR-formatet, men vi ser store muligheter også i journalistikken, hvor vi kan filme med spesielle 360-graders kameraoppsett. Det gir en tilstedeværelse som ingen annen fortellerform er i nærheten av, forteller Eirik Helland Urke.

I tiden framover planlegger TU å eksperimentere med ulikt innhold og en stadig oppdatert VR-teknologi.

Flytoget - minutt for minutt

Ved lansering inneholder TU VR 12 forskjellige produksjoner, blant annet en helt fersk sekvens fra førerrommet på Flytoget.

Der kan man følge ferden til Oslo Lufthavn minutt for minutt, mens en erfaren fører forteller om teknologien og rutinene vi følger underveis.

Det er også mulig å bli med til Ny-Ålesund på Svalbard, eller en wingsuit-hopper på Vestlandet hvis man føler seg ekstra modig.

360-video: 360-video: Ny simulator skal spare oljeselskapene for millioner