ØSTOVER: Administrerende direktør Johannes Neteland i TTS Marine tror Kina vil være verdens største marked for skipsutstyr om få år. (Bilde: CAMILLA AADLAND)
ØSTOVER: Administrerende direktør Johannes Neteland i TTS Marine tror Kina vil være verdens største marked for skipsutstyr om få år. (Bilde: CAMILLA AADLAND)
ØSTOVER: Administrerende direktør Johannes Neteland i TTS Marine tror Kina vil være verdens største marked for skipsutstyr om få år. (Bilde: CAMILLA AADLAND)
KRANHUS: Kranhusene monteres i Bergen, før de sendes ut i verden. (Bilde: CAMILLA AADLAND)
KRANHUS: Kranhusene monteres i Bergen, før de sendes ut i verden. (Bilde: CAMILLA AADLAND)
TTS-KRAN: Denne kranen skal ombord på et stort skip. (Bilde: CAMILLA AADLAND)
NY: Slik skal den nye fabrikken i Kina, TTS BoHai, se ut. (Bilde: TTS Marine)
I KINA: Slik vil den nye fabrikken TTS BoHai se ut. (Bilde: TTS MARINE)
KRANHUS: Kranhusene monteres i Bergen, før de sendes ut i verden. (Bilde: CAMILLA AADLAND)
ØSTOVER: Administrerende direktør Johannes Neteland i TTS Marine tror Kina vil være verdens største marked for skipsutstyr om noen år. (Bilde: CAMILLA AADLAND)

TTS sprer seg til Kina

  • produksjon

Bergen: Til sammen har TTS rundt 400 ansatte. Av disse jobber 160 i Norge og 75 i Kina.

– Vi blir færre i Norge og flere i Kina. I løpet av året vil vi passere hundre ansatte der borte, sier konsernsjef Johannes Neteland.

TTS leverer skipsutstyr, som kraner, ramper, dører og lastesystemer. Konsernet er delt inn i tre divisjoner og har tolv selskaper i syv land.

– Vi er i ferd med å flytte til en del av virksomheten fra Europa til Kina, forteller direktøren. TTS eier et selskap i Kina som tar seg av produksjon som tidligere ble gjort i Norge. TTS Shanghai produserer for eksport, spesielt til andre asiatiske land.





Nytt selskap i Kina

I tillegg eier TTS halvparten av to andre kinesiske selskaper som produserer utelukkende for det kinesiske markedet. Det første ble etablert i 1998 i det sørlige Kina, og eies i tillegg av det statlige skipsbygginsselskapet CSSC.

– Det er en kjempesuksess. Vi har nå 70 prosent av markedet i Kina innen dry cargo handling. Den gode erfaringen førte til at vi i januar dannet et tilsvarende joint venture nord i Kina, forteller Neteland. Kontrakten med CSIC, som kinesiske verftseiere i nord står bak, ble signert 6. januar, og selskapet ble registrert 26. april i år. Planen er at produksjonen i TTS Bohai skal starte opp i september. De to eierne skal investere 10 millioner kroner hver, og selskapet skal levere kraner til nybygging av skip ved kinesiske verft.

– Kina er det markedet for skipsutstyr som vokser hurtigst. Allerede nå har de store utviklings- og utvidelsesplaner for verftene. Jeg tror at Kina i løpet av fem til ti år vil være verdens største marked, og det er en utvikling vi vil være med på, forklarer Neteland.





Oppkjøpsraid

TTS setter ut all produksjon. Det eneste som er igjen er to montasjeverksteder, ett i Bergen og ett i Shanghai i Kina. Av de 400 ansatte er 350 ingeniører.

– All engineering, design og prosjektledelse foregår i TTS, men selve produksjonen skjer ute, forteller Neteland. Produksjonsselskapet TTS Construction ble solgt i 2001.

Konsernet har de siste årene hatt en voldsom vekst, og vil trolig passere en milliard kroner i omsetning i år. Veksten kommer hovedsaklig av en rekke oppkjøp konsernet har foretatt de siste årene.

Siste halvår i fjor ble den andre halvparten av TTS Shanghai kjøpt opp, det tyske firmaet LMG ble til TTS-LMG Marine Cranes, og selskapet Liftec i Finland ble også en del av TTS-konsernet. Dette selskapet leverer utstyr for å håndtere containerlast på land, et område Neteland tror vil vokse.

– Det er problemer med lasthåndtering i dag, og flere steder står containerskip i lange køer før de blir losset. Dette er et spennende område vi vil satse på, sier direktøren. Han forteller at TTS fremdeles er på jakt etter nye oppkjøpskandidater.

Også TTS ble rammet av dårlige tider for et par år siden. I 2002 og 2003 måtte de nebemanne betydelig og redusere kostnadene med 45 millioner kroner. Rundt 30 personer gikk da, og i fjor gikk ytterligere ti personer. – Men i 2005 har vi ansatt noen nøkkelpersoner innen salg, utvikling og engineering, understreker Neteland.