ARKIVNYHETER

TT Anlegg setter opp midtrekkverk på E 18

Det meste av E 18 mellom Rannekleiv og Temse har tre felt. På disse strekningene er det ikke nødvendig å utvide vegen før midtrekkverket skal på plass.
Det meste av E 18 mellom Rannekleiv og Temse har tre felt. På disse strekningene er det ikke nødvendig å utvide vegen før midtrekkverket skal på plass. Bilde: Anders Haakonsen
5. aug. 2009 - 01:21

 Rekkverket settes opp på strekningen Rannekleiv-Temse mellom Arendal og Grimstad. Denne vegen har en standard som tidligere het motorveg klasse B. Den har to felt på flat mark og tre felt i stigninger. Nødvendig utvidelse av vegen inngår i oppdraget til TT Anlegg.

Arbeidet blir ikke så omfattende som det vanligvis er på lignende prosjekter. Der det er tre felt blir det ikke nødvendig å utvide vegen. Man får den bredden man trenger ved å snevre inn de to feltene som går i samme retning og skulderen ved siden av dem. Feltene blir redusert fra 3,5 til 3,25 meter, skulderen fra 1,25 meter til 0,5 meter.

Der det bare er to felt, må total vegbredde økes fra 10 til 12,5 meter. Dette er nødvendig for at utrykningskjøretøy skal komme fram når en del av en kjørebane er stengt.

Avstanden mellom Rannekleiv og Temse er 8 km. Grunnen til at midtrekkverket ikke dekker hele strekningen er en kort tunnel i vestre ende av vegen. Den er for smal til å gi plass til midtrekkverk. Det er også vegen inn mot tunnelen på begge sider.

Foruten å sette opp 6,9 km midtrekkverk av stål, skal TT Anlegg sette opp 770 meter kantrekkverk, hvorav 600 meter av stål og 170 meter av betong. Oppdraget omfatter dessuten legging av 12 000 tonn asfalt, forlenging av to kulverter, og ombygging av overvannsanlegg og flytting av vegbelysning over en stekning på 1 500 meter. De totale omkostningene for prosjektet er beregnet til 30 millioner kroner.

På Nedens nær Rannekleiv er det et to-planskryss. Det er det eneste på den aktulle strekningen. Mellom Rannekleiv og Nedenes ligger ÅDT på 16 000. Vest for krysset går ÅDT ned til 11 000.

Vegen ble åpnet i oktober 2000. Før den tid gikk E 18 og riksveg 407 i felles trasé. Denne løsningen ble valgt for å etablere forbindelse til en ny E 18-parsell utenom Arendal, som ble åpnet i 1977. Omkjøringen via riksveg 407 skulle være midlertidig, lovte politikerne. Etter 23 år fikk den «midlertidige» vegen avløsning.

Ni år senere flyttes E 18-trafikken tilbake til riksveg 407. Vegvesenet har kommet fram til at det er bedre å flytte trafikken enn å utføre arbeidet på en trafikkert veg.

- Da E 18 mellom Stoa og Rannekleiv ble utvidet for å gi plass til midtdeler, ble trafikken ledet over på en lokalveg. Det gikk mye bedre enn vi fryktet, sier byggeleder for strekningen Rannekleiv-Temse, Erling Guttormsen. - Det er atskillig lettere å arbeide når det ikke er trafikk på vegen. Vi legger om trafikken 10. august, og allerede 30. november skal jobben være gjort.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.