Norske husstander ligger på femteplass i Europa når det gjelder bredsbåndtilknytning. Fjernsyn over internett er et av tilbudene som kan øke denne prosentandelen.

Tross femteplass i bredbåndsdekning_ IT-bransjen bekymret

  • ikt

Det er analysebyrået Strategy Analytics som har publisert rapporten Residential Broadband Forecast – Western Europe, der Norge med 47 prosent ligger fem plasser bak Nederland med 58 prosent.

Imellom ligger Danmark, Sveits og Finland, der henholdsvis 53, 51 og 49 prosent av husstandene har installert bredbånd.

Frykter utviklingen

– Vi kan vel si oss fornøyde med å ligge så langt framme, men jeg frykter for den videre utvikingen, kommenterer administrerende direktør Tone Dalen i Dataforeningen.

– Med den skattepolitikken som den rødgrønne regjeringen legger opp til, med økt skatt på IT-løsninger for hjemmekontor, er jeg redd den videre utbyggingen kommer til å bremse kraftig opp.

Godt til rette

Dalen peker på at Norge absolutt bør ligge helt i toppen på slike statistikker.

– Vår demografi og gode økonomi bør tilsi det. Rett nok er det dyrt å bygge ut bredbånd i et så langstrakt land som Norge, men få andre land kan vise til like gode samfunnsøkonomiske gevinster ved å foreta en utbygging.

Ikke enig

Abelias leder Paul Chaffey er ikke like pessimistisk som Dalen angående de skjerpede skattereglene.

– En viss effekt har det nok. Men det resulterer antakelig i at folk velger litt slankere løsninger, som for eksempel lavere overføringshastighet. Vi ser dessuten en prisutvikling på dette området som så absolutt gagner forbrukerne, påpeker han.

Tror mer på innholdet

Chaffey tror derimot at tilbudet på tjenester og underholdning er viktigere når det gjelder utbredelsen av bredbånd i hjemmene.

– En femteplass med 47 prosent er ikke galt, men potensialet er atskillig høyere. Målet må være nær hundre prosent. Vi kommer antakelig til å nærme oss dette i takt med at tilbudet øker.

Chaffey ser tegn til dette allerede i dag: – Ungdommens fjernsynsvaner er radikalt annerledes enn de voksnes. De ser gjerne fjernsyn på nettet. Attraktive tilbud, som serier og fotball og annen sport og underholdning vokser seg stort gjennom nettjenester.

Interaktive krav

Abelia-lederen peker også på populære tjenester som YouTube og andre multimediale interaktive tjenester som antakelig kommer til å vokse i tida framover.

– Dette krever bredbånd med en viss hastighet, og kan bidra til den utviklingen av tilbud som bredbåndsleverandørene venter på.