GODT RUSTET: - Vi har sterke finanser, og fordi vi er i hele verdikjeden, er vi langt bedre stilt enn de fleste av konkurrentene, sier konsernsjef Svein Richard Brandtzæg. (Bilde: Håkon Jacobsen)

Tror på vekst

  • Industri

Til tross for lav vekst i Europa og USA, vokser etterspørselen etter aluminium.

– Selv om Europa og USA har tilnærmet null vekst, så er det ingen resesjon globalt. Etterspørselen etter aluminium vokser i utviklingslandene og Kina. Vi forventer en årlig vekst i etterspørselen på mellom fem og sju prosent, sier Brandtzæg.

Leder teknologisk

Han mener at en av de store fordelene med Hydro er at de nå er et helintegrert selskap og har en solid fot innenfor hele verdikjeden, fra bauxittgruve via alumina til primærmetall til omsmelting av aluminium.

– Vi leder nå det gjelder teknologi. Våre forskere kan utvikle aluminiumslegeringer for alle forskjellige formål og bruksområder, sier han.

Les også:

Bilindustrien øker

Selv om bygningsindustrien i Europa går på lavgir, så vokser allikevel etterspørselen innen visse segmenter. Det er særlig etterspørselen etter tyske premiumklassebiler som Audi, Mercedes og BMW, som medfører økt etterspørsel etter aluminiumslegeringer for støperiene.

– Disse bilen har en stor salgsvekst i Kina, og bilfabrikantene arbeider aktivt med å øke bruken av aluminum i bilene. sier han.

Les også: EU-avklaring kan gi Hydro-investeringer

Fleksibel produksjon

På grunn av lave aluminiumspriser priser er en rekke produsenter avventende. I dag er det balanse mellom tilbud og etterspørsel. Det ser vi også ved aluminiumslagrene reduseres.

– Hydro er fleksible. Vi har totalt en kapasitet på 2 millioner tonn aluminum i året. Av dette er rundt 40 prosent fra egne smelteverk, resten er fra omsmelting og fra skrapmetall. For å regulere produksjonen er det først og fremst omsmeltingen som påvirkes.

Les også: Småsparer 300 millioner kroner

Uendret i Norge

Hydro hadde konkrete planer om å starte opp igjen SU3 produksjonslinje på Sunndalsøra, men da finanskrisen slo til for fullt så ble oppstarten nok en gang skjøvet ut i tid.

– Situasjonen i Norge er den at vi reduserer på omsmelting, ellers er situasjonen uforandret, sier Brandtzæg til Teknisk Ukeblad.

Les også: Hydro tror på Norge

På spørsmål om utviklingen i Holmestrand, som primært smelter om skrap til valsete produkter, så er Brandtzæg positiv.

– Jeg er imponert over hva de har fått til i Holmestrand. I lang til har valseverket der vært på agendaen, men ved at bedriften har klart å omstille seg og komme inn på nye markeder med ny produkter med høyere fortjenestemargin, så investerer vi nå i å oppgradere valseverket. Vi kommer til å drive lenge i Holmestrand, sier han.

Les også: Jakter på energisluk

Trenger nye kraftkontrakter

– På lang sikt kommer vi til å investere i ny produksjonskapasitet i Norge fordi våre analyser viser at det inne få år blir et stort kraftoverskudd i det nordiske kraftmarkedet. Det vi trenger er nye kraftkontrakter på de samme vilkårene som de vi har i dag som går ut i 2020. Men vi trenger å få disse kontrakten i havn i god tid før 2020. Vi vil ikke si noe eksakt år, men det må være i god tid slik at vi får bestilt og investert i nytt produksjonsutstyr som står klart i 2020 senest, sier Brandtzæg til Teknisk Ukeblad.

Les også: Hydro: Statkabel et positivt bidrag

Qatalum 2 lagt på hylla

På grunn av de turbulente tidene og usikkerheten i finansmarkedene så er en eventuell videreutbygging ved aluminiumsverket i Qatar, Qatalum, skjøvet ut i tid.

– Vi konsentrerer oss om å få til stabil drift og utnytte verkets potensial fullt ut. Allerede i dag produserer vi mer enn designkapasiteten. 600.000 tonn i året mot designkapasitet på 585.000 tonn. Vi regner med å kunne øke produksjonen ytterligere når vi har lært verket å kjenne, sier leder for primærmetall, Hilde Merete Aasheim.

Hun kan fortelle at selskapet følger programmet for effektivitetsforbedringer ved verkene. Målsettingen er innen 2013 å redusere faste kostnader med 300 dollar per tonn produsert metall. Etter to år har Hydro oppnådd en reduksjon på 200 dollar.

– Dette alene utgjør innsparinger på en milliard kroner, forteller Aasheim.