KLAR TIL BÅTSALG:Adm. direktør i Norboat, Erlend Prytz, håper på ny publikumsrekord for utstillingen Sjøen for alle. (Bilde: orv)
STØRST:Adm. direktør i Norboat, Erlend Prytz viser frem den største påhengsmotoren til nå; nye Yamaha på 350 hester. (Bilde: orv)

Tror ikke på båtkrakk

Etter fjorårets rekordsesong med et salg på 17 000 fritidsbåter, gikk den årlige båtmessen Sjøen for alle av stabelen på Lillestrøm.

650 båter og masse utstyr er utstilt, og bransjen håper å slå besøkstallet fra i fjor på 60 000.

Den tidlige påsken har gjort at utstillingen åpner rekordtidlig. Bransjen håper det kan bidra til å lokke nye kjøpere.

– Jeg tror nok ikke omsetningen blir like høy i år som i fjor. Salget av fritidsbåter har aldri vært større i verdi enn i fjor, og det ble omsatt hele 30 000 påhengsmotorer på 30 000 enheter. I rekordåret 1978 ble det solgt 6000 flere motorer, men ser vi på verdi og antallet hestekrefter var fjoråret mye større, sier adm. direktør Erlend Prytz i Norboat, som arrangerer båtmessen.

Miljøsamvittighet til vanns

Norge og Frankrike er de største markedene for påhengsmotorer i Europa, opplyser Prytz.

De nye EU-reglene for utslipp fra påhengsmotorer har i år imidlertid stoppet salget av tradisjonelle totaktere. Alle nye motorer er enten firetaktere eller totaktere med direkteinnsprøytning av bensin i sylinderne. Det kan også påvirke salget av de minste motorene.

Prytz forteller at det var vekst i alle segmenter i fjor. Ikke alle vil lykkes like godt i år, og han tror salget vil gå mest ut over de typiske guttebåtene.

Trygt og godt

En del mindre kjente merker vil også merke tilbakegang. Slike har en tendens til å vokse frem i gode tider, men når folk snur litt mer på krona er det de kjente merkene, og ikke minst veletablerte forhandlere, som blir foretrukket, mener Prytz.

– Det kommer selvfølgelig veldig mange importerte båter inn når markedet har vært så godt, og når de norske produsentene har hatt mer enn nok å gjøre. Min kjepphest er at noen av dem har vært for opptatt av hjemmemarkedet og for lite flinke til å pleie eksporten, sier han.

Når tidene blir dårligere, kan det være bra å ha flere bein å stå på, mener han.

– Men for all del, jeg tror ikke det blir noe krakk, bare en liten justering. Dessuten vet vi ikke hva som skjer med markedet for sjøhytter. Hvis prisene ikke faller litt, vil mange velge å satse på båt i stedet, sier Prytz.