NORSK LEVERANSE: Norske Teeness har leveranser til fly-, olje- og bilindustrien. I år regner de med å omsette for 100 millioner kroner, mer enn noen gang tidligere.
LANGE, SLANKE VERKTØY: Dette verktøyet brukes for innvendig reparasjon av en stor sylinder som brukes i understell på fly eller i hovedakslingen til en jetmotor.

Trønder-hjelp til Airbus

  • produksjon

Den 650 tonn tunge flymaskinen Airbus A380 trenger solide støtdempere når den tar bakken.

Understellet er det største og mest kompliserte som noen gang er levert i flyindustrien.

For å kunne maskinere de lange innvendige boringene i ”støtdemperen”, må det brukes verktøy som stikker så langt ut av verktøyholderen at det ville oppstått problemer med vibrasjoner i konvensjonelle verktøy.

Årelang utvikling

- Verktøy fra Teeness har innebygd funksjon som gjør at de demper ut og reduserer problemet med vibrasjoner, forklarer administrerende direktør og deleier Morten Midjo.

– Vi har satset veldig hardt på produktutvikling i nesten 30 år, forklarer Midjo til Teknisk Ukeblad.

Nå kan bedriften for alvor begynne å høste frukter av det langsiktige utviklingsarbeidet som er gjort – i fjor omsatte de for 84 millioner kroner og gikk med ni millioner i overskudd. I år vil omsetningen trolig passere 100 millioner kroner.





Startet med diplomoppgave

– Det hele startet med en diplomoppgave ved NTH for nesten 30 år siden. Det har tatt veldig lang tid å komme oss dit vi er i dag, i en svært spesialisert nisje, forklarer Midjo.

Teeness leverer teknologi til understell, jetmotorer og vingekonstruksjoner til fly, men har også store leveranser til bilindustrien og oljebransjen. Lange dreieverktøy som brukes i disse industriene fungerer dårlig uten den type verktøy som Teeness produserer.

Patentbeskyttet

– Vi har flere patenter som demper vibrasjonene som oppstår. Dette er grunnlaget for hele virksomheten vår, forklarer Midjo.

Produktene fra trondheimsbedriften blir markedsført og solgt via det svenske Sandvik Coromant under merkenavnet ”Silent Tools”.

Bedriften bruker ti prosent av omsetningen på forskning og utvikling, og 15 prosent av omsetningen brukes på investeringer av nytt og moderne utstyr.

Bedriften leverer lange, tynne verktøy som i Airbus-understellets tilfelle demper og reduserer vibrasjoner langt mer enn annen teknologi har vist seg å gjøre.