TO NYE MODULER: Det er montert to nye moduler på Troll A, kompressormodul lengst mot fakkelbommen og en vekselrettermodul. Begge modulene er under trykk, Ex(p)-sertifisert, for å hindre at mulig gass kan antennes fra knister i det elektriske anlegget. (Bilde: Statoil)

Troll øker uten CO2

  • offshore

Kollsnes: Troll-anlegget produserer fortsatt all gass nesten uten utslipp av CO 2 til atmosfæren. Årsaken er at alle motordrifter, kompressorer og hjelpesystemer drives av elektrisk kraft. Unntaket er to ovner for å varme olje.

De to nye elektriske drevne kompressorene på til sammen 80 MW som står på Troll A sparer 240.000 tonn CO2-utslipp i året siden de drives fra det norske kraftnettet. Da kompressorene ble satt i drift, innebar det også den første installasjonen for anlegg til havs med ABBs likestrømsoverføring, HVDC light, og bruk av Very High Voltage (VHV) motorer.





For lavt trykk

Prosjektet som startet i 2002 under navnet Troll Prekomresjon, øker mengden gass som kan tas ut av feltet.

– Hittil har vi kunnet drive feltet med reservoartrykket. Med de mengdene vi er fopliktet til å levere, synker dette trykket med 3 bar i året. Vi er derfor kommet dithen at trykket er for lavt til at prosessanlegget kan produsere de gassmengdene vi ønsker, forteller rådgiver i Statoil, tidlligere sjef på Kollsnes, Nils Harald Sellevold.





To kompressorer til

Et gassfelt er annerledes enn et oljefelt ved at de to kompressorerene står tilkoplet brønnstrømmen for å suge ut mer gass fra reservoaret. I et oljefelt ville man brukt kompressorene til øke trykket i reservoaret, normalt med gass.

For å opprettholde produksjonsvolumet må Statoil allerede om fem til sju år investere i ytterligere to elektrisk drevne kompressorer. Allerede nå er det innledet samtaler med ABB om å levere en tilsvarende løsning for disse to.