Trøbbel med nordsjøhelikopter

Mekaniske problemer har blitt oppdaget på Sikorsky S-92, et av de mest brukte helikoptrene på norsk sokkel.

Ifølge interne dokumenter fra produsenten forekommer det sprekker i girkassen på ett av fire av helikoptrene som flyr i Nordsjøen.

Styrtet i år

Samme helikoptertype styrtet på vei til en oljeplattform utenfor kysten av Newfoundland for et halvår siden, hvor alle sett bort fra en av de 18 om bord omkom.

Feil på girkassen ble nevnt som en mulig årsak til helikopterstyrten den gang, ifølge den canadiske avisen Globe And Mail, som avslørte saken.

Nå har helikopterprodusenten sendt ut en melding til alle selskaper som flyr dette helikopteret med melding om at girkassen må inspiseres for hver tiende flytime.

Vanlig i Norge

Helikopteret er ett av de mest brukte i Nordsjøen, 15 av 100 produserte totalt sett, flyr fra Norge og frakter norske plattformarbeidere ut til jobb.

Sprekkene er oppdaget på ett eller flere helikoptre som flyr på britisk sokkel.

– Vi har hatt møter med CHC Norway som flyr våre ansatte og er trygge på at flysikkerheten blir ivaretatt, sier nestleder i Industri Energi StatoilHydro, Per Martin Labråthen til fagforbundet Industri Energis nettsted.

Kandidat

En representant for CHC Norway, som opererer helikoptertypen, informerte StatoilHydros interne flysikkerhetsråd på fredag, om svakheten i girkassen og gjennomgikk også de tiltakene som er gjennomført etter ulykken Canada.

– Sprekkene i girkassen på Sikorsky-helikopteret er ikke sammenlignbart med årsaken til helikopterstyrten utenfor Newfoundland, sier Labråthen.

Helikoptertypen er en av fem kandidater til nytt redningshelikopter, som skal erstatte dagens Sea King.