BLIKKFANG It-bransjen må satse på kvinner mener Gartner. Her blir to eksemplarer brukt som blikkfang på CeBIT. Spørs om det er det analyseselskapet mener med å bruke kvinner. (Bilde: RAGNA KRONSTAD )

Tro på kvinnene

  • ikt

- Det er veldig viktig å få inn jenter inn i IT-bransjen. En god idé er egne datatimer for jenter fordi de forholder seg helt annerledes til datamaskiner enn gutter, sier Gartners spesialist i teknologitrender Mark Raskino til Teknisk Ukeblad.

Han tror at det er viktig å få med flere jenter i bransjen for å bedre møte konkurransen fra Asia.

- Vi trenger de beste hodene fra hele befolkningsgrunnlaget, sier han. Forskningsdirektør Stephen Prentice i samme selskap, mener dessuten at kvinner vil spille en betydelig rolle for hva slags type tjenester og produkter som ender opp på forbrukermarkedet. - Kvinner vil ha funksjonalitet og tjenester. De bryr seg ikke så mye om hvordan det fungerer, sier han.

Terabyte

Under CeBIT holdt Gartner et seminar om fremtidsutsikter for IT- bransjen. At underholdningsindustrien er driveren i bransjen er det ingen tvil om, lød et av mantraene til forskningsdirektøren Prentice. Han mener at det derfor blant annet vil skje mye innen lagringskapasitet. - Privatmarkedet vil vokse. Ingen vil kaste bilder eller filmer lagret på harddisken. Det er lettere å kjøpe mer lagringsplass enn å kaste, mener Prentice, som selv har til sammen 1 terabyte hjemme.

Forelskelsen over

- Vi var alle forelsket i teknologien. Det er over nå. Datamaskiner er en mare. Nå er vi mer opptatt av tjenestene enn av å eie maskinene. Det å betale for enkelttjenester vil bli mer vanlig, profeterer Prentice. Han tror denne trenden vil påvirke de store selskapene som SAP, fordi selskapene vil få mindre forutsigbare lisensinntekter i fremtiden. - Dette vil føre til større finansiell usikkerhet blant gigantene. Om ti år vil også programvare og maskinvare være frikoblet fra hverandre, tror Prentice.

IT-folk til styret

Mark Raskino mener at det er viktig at IT-folka tar plass ved styrebordene og viser at selskapers IT-avdelingen kan bidra til forretningsvirksomheten. - Ellers vil avdelingene bli outsourcet, advarer han.

Et annet viktig stikkord for Raskino er design:

- Bransjen må lære om menneskets estetiske behov. På åttitallet var IT ingeniørorientert og det syntes på produktene. Ennå er selskapene trege. Bare se hvor lang tid Nokia faktisk brukte på å tilby utfoldbare modeller som har blitt så populært.

Et annet eksempel som opptar trendspesialisten er bankautomaters kalde utstråling. - Hvem følger seg trygg og godt tatt vare på av banken når de henter ut penger? Det er bare kalde metallmaskiner, sier Raskino. Han mener at det vil bli lagt større vekt på service design og opplevd design i nærmeste fremtid.