Reklamefilmen til Aker Kværner kom kanskje for sent til å påvirke studentenes valg. (Bilde: Aker kværner)
Interessen for å jobbe i Aker Kværner har eksplodert på grunn av den mye omtalte reklamefilmen "Nøtteknekker". Da passer det bra at selskapet har 1000 ledige stillinger.

Trenger 1000 nye nøtteknekkere

  • Arbeidsliv

I løpet av ett år skal selskapet ansette 1000 nye medarbeidere på grunn av en stadig økende oppdragsmengde.

Aker Kværner går så det suser. Konsernet leverte knalltall for første halvår og ordrereserven er den høyeste i selskapets historie. Derfor må organisajonen utvides med 1000 nye medarbeidere. Overvekten av de nye stillingene er innen tekniske fag.

Norske fagfolk attraktive

– Vi skal ansette folk innenfor flere av våre virksomhetsområder både i Norge og internasjonalt. Først og fremst ser vi etter folk med solid faglig bakgrunn, men vi ønsker også nyutdannede, sier Magne André Hovden, senior visepresident i Aker Kværners HR-avdeling.

Det viktigste for selskapet er å få tak i dyktige mennesker som forstår hva det betyr å jobbe i prosjekter og team.

- I tillegg ønsker vi folk som vil reise på utenlandsoppdrag. Vi er et internasjonalt selskap, og for tiden har vi mer enn 450 prosjektoppdrag over hele verden. Norske fagfolk er veldig attraktive til de internasjonale stillingene, sier Hovden.

Stor pågang

Han tror ikke det blir særlige problemer å finne de rette kandidatene. – Mange vil jobbe hos oss fordi vi er et høyteknologisk selskap som gir våre ansatte store utfordringer og utviklingsmuligheter. For teknologisk interesserte er det vanskelig å finne bedre arbeidsgivere enn Aker Kværner.

Han mener den store kampanjen med reklamefilmen ”Nøtteknekker” påvirkert interessen for stillingene.

– Det er helt tydelig at Nøtteknekker-reklamen, som har gått på TV2, har direkte innvirkning på jobbsøkernes interesse. Når reklamen blir vist på TV, stiger besøkstallene dramatisk på våre rekrutteringssider på Internett, sier Hovden.