Tidligere byrådssekretær Lene Langemyr åpnet ladestasjonene i Kongens gate i november i fjor. Foreløpig har imidlertid etableringen av stasjonene gått treigt. (Bilde: Stein Jarle Olsen)

Treigt for ladestasjoner i Oslo

  • Motor

Bystyret i Oslo vedtok i 2007 at byrådet skulle etablere 400 kommunale ladestasjoner for elbil i perioden 2008-2011.

Bare i 2008 skulle 100 stasjoner åpnes.

Håper på 100

Så langt har kommunen etablert 54 ladestasjoner i og rundt Oslo sentrum, skriver Dagbladet.

Teknisk Ukeblad var på den første ladestasjonåpningen:

Ved årsskiftet håper Trafikketaten å ha nådd 100 stasjoner.

Byråkrati

Det er imidlertid ikke så lett som det kanskje høres ut som å sette opp en stikkontakt i gata.

Trafikketaten skal involveres, og det skal også politiet, samferdselsetaten, strømleverandøren, elentreprenøren, elinstallatøren og gravefirmaet.

Og da tar det gjerne en stund.

– Ja, vi har erfart at det er mange aktører som skal inn i bildet før vi kan ha plasser klare. Strøm og infrastruktur skal på plass, og gravetillatelser og politiske vedtak gjør at det gjerne tar en del tid å komme gjennom mølla, sa Trafikketatens leder Per Morstad til Teknisk Ukeblad ved åpningen av ladestasjonene i Kongens gate i november.

Les saken: