HAB Construction fra Bærum har fått sitt tredje oppdrag på Ifjordfjellet i Finnmark. Det omfatter bygging av Norges første bru med snøprofil. (Bilde: Alf Helge Jensen, Finnmarken)

Tredje jobb på Ifjordfjellet til HAB

Strekningen som blir oppgradert går mellom Sjåvann og Estur i Lebesby kommune. Vegen får en 5,5 meter bred kjørebane mellom to skuldre på en halv meter. Dimensjonerende hastighet blir 80 km/t. I dag er vegen så smal at den ikke kan avvikle trafikken på en tilfredsstillende måte.

Det er også vanskelig å holde den åpen om vinteren. For å gjøre brøytingen lettere skal vegen få snøprofil, det vil at den legges høyt i terrenget og får slake skråninger på begge sider.

Dette profilet har blitt brukt på nye veger på høyfjellet i lang tid. Erfaringene er gode, bortsett fra at bruene kan bli flaskehalser fordi rekkverkene hindrer snøen i å blåse av. En slik bru finnes på fylkesveg 888, også den i Lebesby kommune. Av og til må brøytebilene kjøre ens ærend opp på fjellet for å brøyte denne brua.

Vegvesenet vil løse problemet ved å gi også bruene snøprofil. Den første brua som skal bygges på denne måten ligger på strekningen Sjåvann-Estur. Den blir ikke mer enn 10,6 meter lang, men bredden blir hele 20 meter. Bruplaten blir horisontal, men oppå den skal det bygges opp en vegkropp med samme profil som vegen for øvrig. På hver side av kjørebanen blir det skråninger med stigning på 1:5. En 57 cm høy kant på hver side av platen hindrer at fyllmassen glir ut. Rekkverket skal stå nesten helt ute ved kanten.

Hvordan dette vil fungere får Vegvesenet vite en god del om i løpet vinteren. Brua skal være ferdig allerede 2. november. Resten av vegen mellom Sjåvann og Estur skal være ferdig oppgradert innen 26. august neste år.

Første entreprise i forbindelse med oppgraderingen av vegen over Ifjordfjellet ble utlyst i fjor. De to neste fulgte i vår. HAB Construction fikk alle kontraktene.