Trang snarvei

Kystverket og Statens vegvesen vurderer å bygge verdens første skipstunnel. I utredningen foreslår Kystverket å lage en to kilometer lang tunnel gjennom Stadlandet der det er som smalest, lengst inne i fjorden. Men med en høyde på bare 22 meter kan bare de aller minste frakteskutene og fiskebåtene benytte snarveien.

I rapporten står det at tunnelen skal kunne ta skip opptil 5000 bruttotonn. – Så store fartøyer har ingen problemer over Stadhavet, sier statslos Ove Alfheim til Sunnmørsposten. – Kanskje tunnelen er noe for de små fraktefartøyene, men de er på vei ut.

Ingen entusiasme

Sunnmørsposten har også vært i kontakt med de største fraktrederiene som trafikkerer strekningene. Nor-Cargo har nesten aldri problemer rundt Stad, og en tunnel vil i praksis bety ingenting for dem. Sea Trans har nesten ingen fartøyer som er så små at de kan passere den planlagte tunnelen. Det samme melder Strand Shipping.

Kaptein Rune Jacobsen i rederlaget karakteriserer høyden på 22 meter som tull. – Om den økes til over 30 meter, vil det omfatte et helt annet spekter, sier han til Sunnmørsposten. Også de fleste fiskefartøyene er i dag høyere enn 22 meter.

Kamp om kroner

Men det er ikke bare å øke høyden. Prisen på 871 millioner kroner vil øke dramatisk med høyden. Prosjektleder Svein Fjeld i Kystverket sier til Sunnmørsposten at en høyere tunnel ikke gir en kostnad som er proposjonal med nytten. – Siden det er kamp om hver krone på nasjonalbudsjettet, har vi lagt oss på en linje som er det optimale nivået, uttaler han.

Rapporten er nå på høring fram til 28. mai. Deretter skal Fiskeridepartementet lage en stortingsmelding, som Stortingen kanskje behandler før jul, eller sannsynligvis våren 2002. Pr. i dag er Høyre og Fremskrittspartiet positive til prosjektet, mens Arbeiderpartiet er lunkent. Kristelig Folkeparti har nettopp nullstilt skipstunnelen som politisk sak. Om alt går byggernes vei, kan tunnelen stå ferdig tidligst i 2006.