Trafikkfarlig SMS

markedsføring

En ny fin helg er over. Den har vært fin for meg og sikkert de fleste andre. Men ikke for alle. Jeg har selv sett politi og helsepersonell rydde opp etter en trafikkulykke, og fra min sønn hørt om en ny ungdomsulykke med døde og skadde her i mitt distrikt, Grenland.

Selv om jeg normalt er en rolig og sindig person, reagerer jeg derfor med ubehag og irritasjon når jeg leser annonsen på baksiden av TU nr. 18/02. Kort sitat fra annonsen til firma Inpoc:

"Slipp ubehagelige overraskelser i trafikken. Vi gir deg lynraske varslinger om politikontroller, ............ Eks. på melding: Politiet har fartskontroll på E6 ....."

Dette er trenering av politiets og andre krefters trafikksikkerhetsarbeid. Det er tendensiøst og bygger opp rundt egobølgen. Annonsen i sin helhet er beregnet på den "yngre garde"; her skapes holdninger.

Vi har fortsatt ca 300 døde og mange tusen skadde i trafikken per år. Mange av TUs lesere arbeider innen trafikksikkerhet, for eksempel med veibygging. TU har stadig gode artikler om emnet.

Det er i det hele tatt, generelt sett, underlig at slik markedsføring er tillatt, og dypt beklagelig at slik markedsføring trykkes i et blad som TU. Skal alt tillates under påskudd om at kunden/markedet ønsker det?

Helge Scheie