Traffic Solutions fra Hareid på Sunnmøre har en solid ledelse i kampen om elektromontasjen på T-forbindelsen i Rogaland. De stiplete røde linjene viser Karmøytunnelen hvor det aller meste av arbeidet skal utføres. Ill.: Statens vegvesen

Traffic Solutions langt under konkurrentene

Bare vestlendinger viste interesse for jobben, men de andre anbyderne ligger så høyt over Traffic Solutions at de neppe har store sjanser til en kontrakt. De to er One nordic Kraftmontasje fra Vestnes i Romsdal (61,584 mill.) og Kvinnherad Elektro fra Rosendal i Hardanger (62,215 mill.).

Det meste av arbeidet skal utføres i Karmøytunnelen. Det er en undersjøisk tunnel som vil korte inn avstanden mellom Karmøy og E 39 betydelig. Det 7 887 meter lange hovedløpet går under både Karmsundet og Førresfjorden. Mellom sundet og fjorden er det en rundkjøring 50 meter under havnivået. Derfra går det en 1 163 meter lang arm til øya Fosen, som har bru- og vegforbindelse med fastlandet sør for Haugesund.

Den som får kontrakten skal også utføre arbeid i den 693 meter lange Husafjelltunnelen og den 263 meter lange Spannavardentunnelen og på vel en mil veg i dagen.

Entreprisen omfatter levering og montering av alt elektroutstyr på T-forbindelsen, bortsett fra sjaktventilatorer, pumper og utstyr til pumpestasjonene. Montering av impulsventilatorer i Karmøytunnelen er med i entreprisen, men ikke levering av disse.

Jobben må være gjort innen 15. februar 2013. I mai samme år blir T-forbindelsen åpnet.