FRA ARKTIS TIL TROPENE: Snøhvit-teknologien skal brukes når Gorgon-feltet skal bygges ut i Australia. (Bilde: Google/Anders J. Steensen)

Traff i Australia med Snøhvit

  • Olje og gass

Kontrakten betyr mye for GE Vetco Gray, tidligere ABB.

– Dette betyr at vi igjen er attraktive i markedet, sier informasjonsdirektør Magnar Hjøllo.

Stor og innholdsrik

Kontrakten Vetco Gray har fått er skjedd i hard konkurranse. Den omfatter manifolder, undervannsstruktiurer, rørledningstilkoplinger, ventiltrær med tilhørende kontrollsystemer, brønnhoder, kontrollsystemer for produksjon, integrasjonstesting samt bistand ved installasjon og i drift.





Rammekontrakt

Chevron har tildelt en rammekontrakt med fem års varighet.

– Vi vet ikke det endelige omfanget av kontrakten, men det er klart at vi vil ha en betydelig andel av norske ingeniører i jobben. Dette er nok et bevis på at den satsingen StatoilHydro har gjort i Norge, betyr mye for oss når det konkurreres om kontrakter internasjonalt. Teknologi fra de selskapene som driver ut fra Norge danner basis for de feltene som bygges ut med undervannsteknologi verden over, sier Hjøllo.





Undervann til land

Gorgon-prosjektet er en stor undervannsutbygging med prosessanlegg og et tretogs LNG-anlegg på land. Feltet skal bygges ut over flere faser, men når det er i full drift skal det produsere 15 millioner tonn LNG årlig. Det bygges ut med teknologi tilsvarende Snøhvit, det vil si med undervannsbrønner og prosssering på land.

– Vår Snøhvit-team har jobbet lenge med kontrakten og det var særdeles gledelig og en lettelse da kontrakten endelig kunne skrives under, sier Hjøllo. Prosjektleder fra GE Vetco Gray blir Mathias Owe,som også var prosjektleder for undervannsdelen på Snøhvit.





60 års drift

Prosjektering av undervannsdelen av Gorgon vil gjennomføres i Aberdeen, Houston og på Billingstad. Brønnene vil bli plassert på langt dypere vann enn på Snøhvit, på rundt 800 meter. Reservoarene inneholder rundt 1200 milliarder Sm 3 gass, som er noe mindre enn Troll-feltet på norsk sokkel. Driftstid på anlegget er beregnet til 60 år.

Avstanden fra reservoaret til land varierer fra 65 til 134 kilometer. Selve prosessanlegget vil bli liggende på Barrow Island, som fra før har et oljefelt som drives av Chevron Australia. Prosjekteringen av utbyggingen har pågått i flere år, men siden Barrow Island er et spesielt vernet området i Australia, så brukte myndighetene fire år på å godkjenne utbyggingen.