Magnetfelt på bussholdeplasser og langs veien kan lade el-bussen trådløst på ruta. Oslo Sporveier er neppe først ute med teknologien. (Bilde: Anders J. Steensen)

Trådløs strøm til buss

  • energi

Den amerikanske oppfinneren Howard Ross vil demonstrere at strøm er det beste alternativet for hjulgående massetransport.

Istedenfor å hente strøm fra enorme batteripakker, som normalt ville trengs for å oppnå tilstrekkelig kjørelengde mellom ladningene, har han konstruert en meget beskjeden batteripakke.

Bussen får strøm underveis fra ladepunkter langs ruten.

For å overføre strøm til bussen, har den et system som fungerer som to halvdeler av en transformator. Den ene halvparten ligger i kjørebanen, på bussholdeplasser eller ute på vanlig vei. Den andre halvparten ligger under bussen.

Platene er bygget opp av tusenvis av isolerte stållameller. Magnetfeltet som genereres i platen i veibanen induserer en strøm i platen som er montert på undersiden av bussen. Frekvensen i feltet ligger litt over 10.000 Hz.

Tester viser at kraftoverføringen har en virkningsgrad på rundt 80 prosent, skriver New Scientist.

Prototypen som skal testes ut på en 6,8 km lang rute i Boston, klarer seg med ett tonn batterier, som er tiendeparten av hva en vanlig batteribuss må ha.

Ross har beregnet at slike busser vil ha 60 prosent lavere energikostnader enn dieselbusser og 30 prosent lavere kostnader over bussens levetid