Toyota-sjåfører tråkket på feil pedal

Toyota selv har hele tiden avvist at det er problemer med elektronikken som styrer akselerasjon og bremser på bilene.

Ved siden av en gasspedal som i verste fall kunne henge seg opp og gulvmatter som har forskjøvet seg, har toyotaledelsen skyldt på førerfeil.

Les også: Denne gasspedalen kan henge seg opp

Foreløpige funn i den pågående offentlige undersøkelsen i USA tyder på at den japanske bilprodusenten har sitt på det tørre når det gjelder elektronikken og mykvaren.

Feil pedal

Etterforskere fra Nasa og den amerikanske trafikksikkerhetsadministrasjonen (NHTSA) har gransket ferdskriverne på 58 biler som krasjet etter det sjåførene har hevdet var uønsket akselerasjon, melder nyhetsbyrået AP .

I 35 av de 58 ulykkene er det ikke bremset i det hele tatt. I omtrent halvparten av disse ulykkene viser derimot de svarte boksene at gasspedalen er aktivert like før selve ulykken, noe som indikerer at sjåføren har tatt feil av gass og brems.

I 14 av ulykkene skal det har vært delvis bremsing, ved en ulykke skal pedalen ha blitt satt fast, mens i en annen ulykke skal både gass- og bremsepedal ha blitt tråkket inn. Ved de siste sju ulykkene har ikke etterforskerne klart å gi noe godt svar.

Koster dyrt

En talskvinne fra det amerikanske transportdepartementet understreker overfor AP at de fortsatt er i en tidlig fase av granskingen.

I vår kom det fram at NHTSA i forbindelse med 71 dødsulykker har mottatt klager på uønsket akselerasjon i Toyotaer i USA. Disse rapportene daterer seg tilbake til 2000 og inkluderer 89 trafikkdødsfall og 57 skadde.

89 dødsfall knyttes til Toyota-problemer

Toyota har siden sist høst tilbakekalt nærmere 10 millioner biler verden over for å skifte deler og foreta utbedringer. Like fullt måtte produsenten i USA punge ut med hele 16,4 millioner dollar i bot fordi de responderte for sent.

Et større innhogg i regnskapet gjorde selve tilbakekallingsaksjonen som Toyota selv anslo kostet dem minst 12 milliarder kroner bare fra januar til mars.