INDUSTRI

Toyota: Selvkjørende biler kommer innen fem år

Før 2020 skal du kunne kjøpe en selvkjørende Toyota.

På motorveien skal du om få år kunne slippe rattet og la bilen ta seg av kjøringen.
På motorveien skal du om få år kunne slippe rattet og la bilen ta seg av kjøringen. Bilde: Toyota
Marius ValleMarius ValleJournalist
7. okt. 2015 - 22:18

Toyota planlegger å selge selvkjørende biler innen 2020. Den japanske bilfabrikanten demonstrerte tirsdag en bil med slik teknologi på en motorvei i hjemlandet.

Bilen skal ha såkalt nivå 3-autonomi, som vil si at den under visse omstendigheter kan kjøre seg selv. Bilen skal være i stand til å skifte fil, foreta forbikjøringer, og flette med øvrig trafikk.

Bilen må fremdeles kjøres av en person, og vil bare være selvkjørende på forhåndsbestemte motorveistrekker.

Les også: Nå kan du møte på selvkjørende lastebiler på veien

Toyota har demonstrert Highway Teammate på motorveien i Tokyo.
Toyota har demonstrert Highway Teammate på motorveien i Tokyo.

Utvikler kunstig intelligens

Toyota har tidligere annonsert at de skal bruke 50 millioner dollar på å utvikle kunstig intelligens for selvkjørende biler. Dette er et prosjekt de samarbeider med Stanford University og Massachusetts Institute of Technology på.

Målet med dette er ikke at bilen skal gjøre deg overflødig, men heller at den skal kunne gripe inn dersom noe er i ferd med å gå galt, sa prosjektleder Gill Pratt til New York Times tidligere i høst.

Å kjøre på motorvei er imidlertid en ensforming og kjedelig oppgave, og å få bilen til å ta over denne kan gjøre deg mer oppmerksom. Det er et funn Daimler har kommet frem til under forsøk i forbindelse med utvikling av selvkjørende lastebiler.

En masteroppgave fra KTH i Stockholm tyder på at selvkjørende biler kan ha positive ringvirkninger også for trafikkavviklingen. Oppgaven beregnet at én førerløs bil kan erstatte 14 vanlige. Men da er det snakk om fullstendig autonome biler.

Les også:

Bruker sensorer og detaljerte kart

Toyotas demonstrasjon ble gjennomført med en Lexus GS på Shuto-motorveien i Tokyo.

Den kjørte seg selv i en hastighet på 60 kilometer i timen i ti minutter. Under demonstrasjonen trengte ikke føreren å gjøre annet enn å trykke på en knapp for å aktivere systemet.

I tillegg til å følge trafikken og eventuelt kjøre forbi biler, kan systemet også ta av fra og kjøre på motorveien.

Fremstilling av hvordan motorveiselvkjøring skal fungere.
Fremstilling av hvordan motorveiselvkjøring skal fungere. Toyota
Systemet kalles Highway Teammate, og er en del av en større autonomi- og sensorsamling kant Mobility Teammate. Tanken er at systemet først og fremst skal assistere deg når du kjører. Det er avhengig av svært detaljerte kart for at bilen skal kunne orientere seg. Derfor må det utvikles kart for strekninger som skal støtte teknologien.

Highway Teammate benytter også sensorer som kamera, radar og lidar for å holde øye med øvrig trafikk og å velge den filen som passer best.

Målet er å kunne gi flere muligheten til å kjøre bil, som for eksempel eldre. Ingen dum forretningsidé i et land som har en stadig eldre befolkning.

Toyotas demonstrasjon er for øvrig en del av et større japansk statlig initiativ for å få på plass selvkjørende kjøretøy før OL i Tokyo i 2020.

Toyota er for øvrig langt fra den eneste bilprodusenten som jobber med slik teknologi. Alle de store bilfabrikantene har dette på blokka, men hvor lang tid det vil ta før det kommer på markedet er noe uklart.

Ford fortalte oss nylig at de ser for seg at det kan ta ti år før biler som til dels kan kjøre seg selv kommer på markedet. Teslas Elon Musk har på sin side nylig uttalt at han ser for seg at de lager sin første fullstendig selvkjørende bil allerede om tre år.

I videoen under kan du se Toyota skryte av teknologien sin.

Les også: Audis nye el-SUV får 500 km rekkevidde

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.