Toyotas Crown-hybrid bråkte for mye for selskapet. De så seg nødt til å installere aktiv støykansellering. (Bilde: Wikimedia Commons)
Slik fungerer støykanselleringen. Ikke helt ulikt vanlige, støykansellerende hodetelefoner. (Bilde: Toyota\TechOn)

Toyota med støydemping

  • nyeteknologier

Mens noen krever at elbilene må bråke mer, går Toyota andre veien med sin hybrid-doning Crown.





Det såkalte ”Active Noise Control”-systemet skal redusere støyen som finner veien fra motoren og inn i kupéen. Og teknologien, den er den samme som benyttes i støykansellerende hodetelefoner.





TEST: De beste støydemperne

Bråkete

På lave turtall produserer nemlig motoren lyder i frekvensområdet 50-150 Hz, lyder som var mer plagsomme enn hva Toyota hadde registrert da bilen ble lansert i mai.





Lydene gikk ut over kjørekomforten, og selskapet har derfor bygget inn tre små mikrofoner i biltaket, som tar opp lydene og genererer motfaselyder fra bilens høyttaleranlegg.





Støynivået skal være redusert med mellom fem og åtte desibel. Til sammenlikning oppfatter man gjerne ti desibels forskjell som en halvering av støynivået.

Les også:

Alltid på

Systemet kan ikke skrus av, og fungerer også selv om man spiller musikk i høyttalerne.





- Vi har samlet inn data som for eksempel distansen mellom mikrofonen og hodet til passasjeren, distansen mellom hver høyttaler og hodet til passasjeren, og formen til bilinteriøret. Vi har designet systemet slik at det blir så stille som mulig inne i bilen, uttaler Toyota, ifølge TechOn.

Les også: